Työvaiheen laadun kehittäminen linjasaneeraushankkeessa
Sistonen, Petra (2017)
Sistonen, Petra
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283796
Tiivistelmä
Korjaus- ja uudisrakentamisen työmaakäytännöissä on suuria eroavaisuuksia. Korjausrakentamisen työmaille ei ole suunniteltu yleisesti käytössä olevia laadunvarmistusmenetelmiä, joiden mukaan työvaiheiden laatua tulee valvoa ja ohjata. Korjauskohteiden laadunvarmistustavat ovat hyvin yrityskohtaisia ja kohteet ovat lähes aina yksilöllisiä. Laatuongelmia pyritään usein vähentämään kehittämällä yrityksen laatujärjestelmää. Ratkaisuja on haettu mm. ennakkosuunnittelun kautta sekä kehittämällä yrityksen tarpeisiin sopivia laadunvarmistusmenetelmiä. Työmaille tehdään usein vanhan pohjan mukaisesti monisivuisia tehtäväsuunnitelmia, jotka sitten jäävät käyttämättömäksi ja vain pakolliseksi paperinipuksi työmaatoimiston arkistoihin. Lopputuotteen laatu syntyy työntekijöiden tekemänä, eikä ole riittävä tapa, että vain työnjohto sitoutuu valvomaan laatua ja suorittamaan laatujärjestelmän mukaiset toimet. Tämän työn tavoitteena on selvittää, kuinka työntekijät saadaan osaksi työvaiheiden laadunvarmistusprosessia. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla Fira Palveluiden työmaiden työnjohtoa ja aliurakoitsijoiden työntekijöitä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa keskityttiin antamaan lukijalle taustat korjausrakentamisen työvaiheen laadunvarmistusprosessista, työvaiheessa tuotetun laadun merkityksestä sekä tutustutetaan lukija kohdeyrityksen ympäristöön. Haastattelujen avulla kartoitettiin laadunhallinnan nykytilannetta työmailla. Työn laatuun vaikuttavat seikat jaettiin työtä ennen, työn aikana ja työn jälkeen tapahtuviin toimiin. Haastatteluissa selvitettiin nykyisiä ongelmakohtia, sekä jo hyväksi todettuja käytäntöjä.
Työn loppuun tehtiin yhteenveto jatkotoimenpiteistä, ja luotiin mallidokumentteja laadunvarmistukseen avuksi. Tutkimuksen toteutuksen aikana havaittiin, että on hyvä luoda pohja, joka toimii lähtökohtana työmaan laadunvarmistukseen.
Tutkimuksen teoriaosuudessa keskityttiin antamaan lukijalle taustat korjausrakentamisen työvaiheen laadunvarmistusprosessista, työvaiheessa tuotetun laadun merkityksestä sekä tutustutetaan lukija kohdeyrityksen ympäristöön. Haastattelujen avulla kartoitettiin laadunhallinnan nykytilannetta työmailla. Työn laatuun vaikuttavat seikat jaettiin työtä ennen, työn aikana ja työn jälkeen tapahtuviin toimiin. Haastatteluissa selvitettiin nykyisiä ongelmakohtia, sekä jo hyväksi todettuja käytäntöjä.
Työn loppuun tehtiin yhteenveto jatkotoimenpiteistä, ja luotiin mallidokumentteja laadunvarmistukseen avuksi. Tutkimuksen toteutuksen aikana havaittiin, että on hyvä luoda pohja, joka toimii lähtökohtana työmaan laadunvarmistukseen.