Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisten televisiosarjojen markkinoinnissa : Case: Siskonpeti ja Downshiftaajat
Kananen, Juanita (2017)
Kananen, Juanita
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283800
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka tällä hetkellä sosiaalista mediaa hyödynnetään suomalaisten televisiosarjojen markkinoinnissa ja minkälaiset tekijät vaikuttavat kampanjan onnistumiseen. Tarkoituksena oli tunnistaa näitä tekijöitä ja niiden avulla luoda ehdotuksia, kuinka tuotantoyhtiön näkökulmasta televisiosarjojen omia some-tilejä ja -sisältöä voisi kehittää entisestään. Tutkimus oli tapaustutkimus, ja tarkastelun kohteeksi valikoitui kaksi suomalaisen, itsenäisen tuotantoyhtiön Yellow Film & TV:n televisiosarjaa: Siskonpeti ja Downshiftaajat.
Opinnäytetyössä esiteltiin keskeisimmät sosiaalisen median kanavat ja niiden tarjoamat mahdollisuudet yrityksille ja maksulliselle markkinoinnille painottuen televisiosarjojen markkinointiin. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää haastatteluiden ja sisällön analyysin muodossa. Sisällönanalyysissä tarkasteltiin sarjoihin liittyvää some-viestintää ja teemahaastatteluiden avulla luotiin katsaus tutkimuskohteiden some-tekemiseen käytännön tasolla. Haastatteluihin osallistui tuotannon ja markkinoinnin parissa työskenteleviä henkilöitä, joilla oli keskeinen rooli Siskonpeti- ja Downshiftaajat-sarjojen some-markkinoinnissa.
Tutkimuksessa nousi esille, että kiinnostava luova sisältö on tärkeä ratkaiseva tekijä some-markkinoinnissa, ja se pitkälti määrittelee kampanjan onnistumista. Suurimpana yksittäisenä heikkoutena esille nousi puutteellinen sisältöjen seuranta, mihin vaikuttaa someen varattujen resurssien rajallisuus. Tutkimuksessa nousi esille, että nousevien some-trendien aktiivinen seuraaminen ja eri alustojen ominaisuuksien tehokas hyödyntäminen vaikuttavat positiivisesti sisältöjen menestymiseen.
Tutkimuksen perusteella Siskonpedin somen vahvuus on sen aitous ja kiinnostava sisältö. Kehitysehdotuksena sarjan somessa voisi panostaa entistä enemmän kuvien ja laadun yhtenäisyyteen, lisätä erilaisten videosisältöjen käyttöä ja hyödyntää tehokkaammin some-kanavien uusia mahdollisuuksia. Downshiftaajat puolestaan panostaa näiden uusien ominaisuuksien, kuten Facebook Liven, kokeiluun ja hyödyntämiseen. Kehitysehdotuksina kyseisen sarjan kannatta jatkaa samalla linjalla ja perehtyä näiden ominaisuuksien optimoimiseen, minkä lisäksi somessa voitaisiin varioida sisältöä kanavakohtaisesti enenevissä määrin.
Opinnäytetyössä esiteltiin keskeisimmät sosiaalisen median kanavat ja niiden tarjoamat mahdollisuudet yrityksille ja maksulliselle markkinoinnille painottuen televisiosarjojen markkinointiin. Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää haastatteluiden ja sisällön analyysin muodossa. Sisällönanalyysissä tarkasteltiin sarjoihin liittyvää some-viestintää ja teemahaastatteluiden avulla luotiin katsaus tutkimuskohteiden some-tekemiseen käytännön tasolla. Haastatteluihin osallistui tuotannon ja markkinoinnin parissa työskenteleviä henkilöitä, joilla oli keskeinen rooli Siskonpeti- ja Downshiftaajat-sarjojen some-markkinoinnissa.
Tutkimuksessa nousi esille, että kiinnostava luova sisältö on tärkeä ratkaiseva tekijä some-markkinoinnissa, ja se pitkälti määrittelee kampanjan onnistumista. Suurimpana yksittäisenä heikkoutena esille nousi puutteellinen sisältöjen seuranta, mihin vaikuttaa someen varattujen resurssien rajallisuus. Tutkimuksessa nousi esille, että nousevien some-trendien aktiivinen seuraaminen ja eri alustojen ominaisuuksien tehokas hyödyntäminen vaikuttavat positiivisesti sisältöjen menestymiseen.
Tutkimuksen perusteella Siskonpedin somen vahvuus on sen aitous ja kiinnostava sisältö. Kehitysehdotuksena sarjan somessa voisi panostaa entistä enemmän kuvien ja laadun yhtenäisyyteen, lisätä erilaisten videosisältöjen käyttöä ja hyödyntää tehokkaammin some-kanavien uusia mahdollisuuksia. Downshiftaajat puolestaan panostaa näiden uusien ominaisuuksien, kuten Facebook Liven, kokeiluun ja hyödyntämiseen. Kehitysehdotuksina kyseisen sarjan kannatta jatkaa samalla linjalla ja perehtyä näiden ominaisuuksien optimoimiseen, minkä lisäksi somessa voitaisiin varioida sisältöä kanavakohtaisesti enenevissä määrin.