Koulutustapahtuman järjestäminen : Case Ihastu Iittiin & Kouluttaudu Kouvolassa
Kupsu, Carola (2017)
Kupsu, Carola
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283793
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä keskityttiin tapahtuman järjestämiseen teoriassa ja käytännössä. Opinnäytetyö pohjautuu Iitissä 20.2.2015 pidettyyn koulutustapahtumaan iittiläisille nuorille. Tapahtuman tarkoituksena oli tuoda esille eri alojen koulutusmahdollisuuksia Kouvolan alueelta eli Kouvolan seudun ammattiopiston (KSAO) opiskelulinjoja ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulun (KyAMK) Kasarminmäen toimipisteen opiskelutarjonta.
Tutkimustehtävänä oli lisätä iittiläisten opiskelijoiden tietoutta Kouvolan opiskelumahdollisuuksista. Siksi tapahtuman muodoksi valittiin messut, koska siten nuoret pystyivät vapaasti tutustu-maan aloihin ilman pakotteita. Tutkimustehtävän onnistumista mitattiin tapahtumassa kyselyn avulla.
Opinnäytetyössä käytettiin niin kvalitatiivista kuin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tietoa kerättiin kyselylomakkeen avulla, jossa oli niin monivalintakysymyksiä kuin avoimiakin kysymyksiä. Kaikki kysymykset olivat laatua mittaavia eli kvalitatiivisia kysymyksiä. Osa kysymyksistä oli valintakysymyksiä, joissa vaihtoehdot olivat kyllä, ei ja en osaa sanoa. Näistä kysymyksistä pystyin saamaan tilastotietoja.
Kyselyyn vastanneiden vastaukset olivat positiivisia. Tapahtumaa kommentoitiin hyväksi ja mukavaksi, vaikka osa vastanneista koki tapahtuman tarjonnan suppeaksi. Tapahtuma oli opiskeli-joille pakollinen, mutta se ei näkynyt kyselyyn vastanneiden kohdalla millään lailla negatiivisena asiana. Vastauksista voidaan päätellä, että tällainen koulutusaloja esittelevä tapahtuma oli kohderyhmälle tarpeellinen.
Tutkimustehtävänä oli lisätä iittiläisten opiskelijoiden tietoutta Kouvolan opiskelumahdollisuuksista. Siksi tapahtuman muodoksi valittiin messut, koska siten nuoret pystyivät vapaasti tutustu-maan aloihin ilman pakotteita. Tutkimustehtävän onnistumista mitattiin tapahtumassa kyselyn avulla.
Opinnäytetyössä käytettiin niin kvalitatiivista kuin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tietoa kerättiin kyselylomakkeen avulla, jossa oli niin monivalintakysymyksiä kuin avoimiakin kysymyksiä. Kaikki kysymykset olivat laatua mittaavia eli kvalitatiivisia kysymyksiä. Osa kysymyksistä oli valintakysymyksiä, joissa vaihtoehdot olivat kyllä, ei ja en osaa sanoa. Näistä kysymyksistä pystyin saamaan tilastotietoja.
Kyselyyn vastanneiden vastaukset olivat positiivisia. Tapahtumaa kommentoitiin hyväksi ja mukavaksi, vaikka osa vastanneista koki tapahtuman tarjonnan suppeaksi. Tapahtuma oli opiskeli-joille pakollinen, mutta se ei näkynyt kyselyyn vastanneiden kohdalla millään lailla negatiivisena asiana. Vastauksista voidaan päätellä, että tällainen koulutusaloja esittelevä tapahtuma oli kohderyhmälle tarpeellinen.