Constructing a 3D motorcycle model for game development usage in Unreal Engine 4
Salminen, Juuso (2017)
Salminen, Juuso
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283783
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia moottoriopyörän 3D-mallin luomista konseptista valmiiksi peliin lisättäväksi tuotteeksi. Malli tehtiin nykyisen generaation pelimoottorille (Unreal Engine 4) ja luotiin käyttäen uusimpia alan tekniikoita. Prosessi opiskeltiin aluksi läpi, jonka jälkeen se tehtiin käytännössä. Työ koostuu korkea- ja matalapolygonisen mallin mallintamisesta, niiden yksityiskohtien siirtämisestä, UV-kartoituksesta sekä teksturoinnista.
Teoriaosuus keskittyy oppimiseen; mallintamiseen, retopologiaan, UV-kartoitukseen, teksturointiin sekä miten eri osa-alueilta saadaan parhaat lopputulokset.
Käytännönosuudessa teoriaosuudessa opittujen käytäntöjen avulla mallinnetaan lopullinen malli. Luodaan korkeapolygonisesta mallista pelimottorin vaatima matalapolygoninen versio käyttäen eri tekniikoita, kuten retopologia ja desimointi. UV-kartoitetaan matalapolygoninen malli ja siirretään korkeapolygonisen mallin yksityiskohdat siihen. Lopuksi teksturoidaan lopullinen malli ja luodaan siitä esittelykuvat.
Mallintaminen tehtiin käyttäen Maya 2017, joka valittiin sen intuitiivisen käyttöliittymän ja helppokäyttöisyyden takia. Osa kankaita sisältävistä malleista luotiin käyttäen Marvelous Designer 5:ttä.
Lopullinen tuote on korkeatasoinen ja yksityiskohtainen malli, jonka voi ottaa käyttöön pelimoottorissa.
Teoriaosuus keskittyy oppimiseen; mallintamiseen, retopologiaan, UV-kartoitukseen, teksturointiin sekä miten eri osa-alueilta saadaan parhaat lopputulokset.
Käytännönosuudessa teoriaosuudessa opittujen käytäntöjen avulla mallinnetaan lopullinen malli. Luodaan korkeapolygonisesta mallista pelimottorin vaatima matalapolygoninen versio käyttäen eri tekniikoita, kuten retopologia ja desimointi. UV-kartoitetaan matalapolygoninen malli ja siirretään korkeapolygonisen mallin yksityiskohdat siihen. Lopuksi teksturoidaan lopullinen malli ja luodaan siitä esittelykuvat.
Mallintaminen tehtiin käyttäen Maya 2017, joka valittiin sen intuitiivisen käyttöliittymän ja helppokäyttöisyyden takia. Osa kankaita sisältävistä malleista luotiin käyttäen Marvelous Designer 5:ttä.
Lopullinen tuote on korkeatasoinen ja yksityiskohtainen malli, jonka voi ottaa käyttöön pelimoottorissa.