Ikäihmisen arjen hyvinvointi — toiveita ja odotuksia Terveyspiste ILONAn toiminnalle
Koivunen, Hanne; Pietiläinen, Sanna-Kaisa (2017)
Koivunen, Hanne
Pietiläinen, Sanna-Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703273749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703273749
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata ikäihmisten kokemuksia ja näkemyksiä omasta terveydestä ja hyvinvoinnista heidän arjessaan. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa ikäihmisten terveydestä ja hyvinvoinnista Terveyspiste ILONAn kehittämiseksi. Opinnäytetyömme toimeksiantajana oli PALO-hanke. PALO-hankkeen koordinoija on Posintra ja osatoteuttaja Laurea. PALO (palvelulla ja osaamisella kasvuun) -hankkeessa kehitetään uusia toimintatapoja kuntien, kolmannen sektorin sekä yrittäjien ja oppilaitosten välille. Hankkeessa kehitettiin kuntalaisille matalan kynnyksen palvelua tarjoava Terveyspiste ILONA Porvoon Campukselle. Opinnäytetyömme lähtökohtana on terveyden edistäminen.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössämme on terveys ja hyvinvointi ikääntyneen arjessa sekä ikäihmisten omaehtoisen terveyden edistäminen. Opinnäytetyömme toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Kohderyhmänä haastatteluissa oli kuusi porvoolaista ikäihmistä. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto litteroitiin ja tämän jälkeen analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa terveyden ja hyvinvoinnin merkitys näkyi ikäihmisillä yksilöllisenä elämäntapana. Voimaannuttavina ja onnellisuutta lisäävinä tekijöinä toimivat menneiden muistelu, tärkeäksi koetut asiat, tulevaisuuden suunnitelmat ja unelmat sekä harrastaminen. Ikäihmiset huolehtivat terveydestään ja hyvinvoinnistaan monin tavoin, vaalimalla sosiaalisia suhteita, ylläpitämällä fyysistä toimintakykyä ja harrastamalla sekä syömällä terveellisesti. Unenlaatu koettiin pääsääntöisesti hyväksi. Useimmilla oli jo joitain sairauksia ja vanhenemismuutoksia. Ikäihmiset käyttivät monenlaisia palveluita. Palveluiden käyttöön vaikuttivat tarve, hinta, sijainti, tuttuus ja nopeus. Sähköisiä palveluita käytettiin eri syistä ja kiinnostus niiden käyttöön vaihteli. Ikäihmiset halusivat pysyä ajan tasalla ajankohtaisista asioista seuraamalla internetin uutissivustoja ja lehtiä. Myös sukulaisiin saatettiin pitää yhteyttä Facebookin kautta. Palvelukokemukset olivat pääosin positiivisia. Palveluissa arvostettiin laatua ja ystävällistä kohtelua. Negatiivisena palveluissa nähtiin asiakaspalvelun huono laatu ja ajankäytön ongelmat palveluntarjoajalla. Suurin osa ei osannut kertoa, millaista palvelua haluaisi Terveyspiste ILONAan. Osallisuuden merkitys korostui vastauksissa ja ryhmätoimintaa toivottiin Terveyspisteelle. Opinnäytetyömme tuloksia on hyödynnetty ja voidaan hyödyntää jatkossa Terveyspiste ILONAn kehittämisessä.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössämme on terveys ja hyvinvointi ikääntyneen arjessa sekä ikäihmisten omaehtoisen terveyden edistäminen. Opinnäytetyömme toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Kohderyhmänä haastatteluissa oli kuusi porvoolaista ikäihmistä. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto litteroitiin ja tämän jälkeen analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa terveyden ja hyvinvoinnin merkitys näkyi ikäihmisillä yksilöllisenä elämäntapana. Voimaannuttavina ja onnellisuutta lisäävinä tekijöinä toimivat menneiden muistelu, tärkeäksi koetut asiat, tulevaisuuden suunnitelmat ja unelmat sekä harrastaminen. Ikäihmiset huolehtivat terveydestään ja hyvinvoinnistaan monin tavoin, vaalimalla sosiaalisia suhteita, ylläpitämällä fyysistä toimintakykyä ja harrastamalla sekä syömällä terveellisesti. Unenlaatu koettiin pääsääntöisesti hyväksi. Useimmilla oli jo joitain sairauksia ja vanhenemismuutoksia. Ikäihmiset käyttivät monenlaisia palveluita. Palveluiden käyttöön vaikuttivat tarve, hinta, sijainti, tuttuus ja nopeus. Sähköisiä palveluita käytettiin eri syistä ja kiinnostus niiden käyttöön vaihteli. Ikäihmiset halusivat pysyä ajan tasalla ajankohtaisista asioista seuraamalla internetin uutissivustoja ja lehtiä. Myös sukulaisiin saatettiin pitää yhteyttä Facebookin kautta. Palvelukokemukset olivat pääosin positiivisia. Palveluissa arvostettiin laatua ja ystävällistä kohtelua. Negatiivisena palveluissa nähtiin asiakaspalvelun huono laatu ja ajankäytön ongelmat palveluntarjoajalla. Suurin osa ei osannut kertoa, millaista palvelua haluaisi Terveyspiste ILONAan. Osallisuuden merkitys korostui vastauksissa ja ryhmätoimintaa toivottiin Terveyspisteelle. Opinnäytetyömme tuloksia on hyödynnetty ja voidaan hyödyntää jatkossa Terveyspiste ILONAn kehittämisessä.