Huoltolomakkeen modernisointi
Mänty, Teemu (2017)
Mänty, Teemu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703243696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703243696
Tiivistelmä
DL Oy-yritys on IT-alan huoltoliike Lapualla. DL Oy:lla on pääsääntöisesti huolto-, myynti- sekä asiakaspalvelupainotteista työtä. DL Oy-yrityksellä on käytössä huoltolomakepohja. Huoltolomakepohjaan kirjataan kaikki mahdollinen tieto asiakkaan tuomasta laitteesta. Huoltolomake sisältää pysyvät toimenpiteet, joita laitteille tehdään. Huoltolomakepohjaa on käytetty ennen vain käsinkirjoittamalla, joten sähköinen huoltolomakejärjestelmä oli tarpeen.
Työssä toteutettiin tietokanta sekä verkkopalvelin, joille muodostettiin yhteys PHP tiedos-tojen avulla. Toteutustapana työssä käytettiin LAMP-pakettia Linuxille. LAMP-paketti sisäl-tää Linuxin, Apachen, MySQL:n sekä PHP:n. Apuohjelmina tai järjestelmänä käytössä olivat MySQL Workbench, Notepad++, WinSCP, Oracle VM VirtualBox sekä Hyper-V palvelin. Täy-sin toimiva versio on luotu Google Chromelle tai Microsoft Edgelle.
Tuloksissa onnistuttiin. Käytössä olevat toiminnot ovat asiakkaiden lisäys sekä poisto, huol-tolomakkeiden lisäys sekä poisto, kirjautuminen, keskeneräisten sekä kaikkien huoltojen seuranta sekä maksamattomien huoltojen seuranta.
Toimeksiantaja hyötyy sähköisestä huoltolomakejärjestelmästä hyvinkin paljon. Työntekijät pystyvät etsimään aiemmin tehdyn huollon asiakkaan laitteesta muutaman klikkauksen avulla. Seurannan avulla nähdään koko ajan, mikä huolto on priorisoitava ja mille huollolle on sovittu huoltopäivämäärä.
Työssä toteutettiin tietokanta sekä verkkopalvelin, joille muodostettiin yhteys PHP tiedos-tojen avulla. Toteutustapana työssä käytettiin LAMP-pakettia Linuxille. LAMP-paketti sisäl-tää Linuxin, Apachen, MySQL:n sekä PHP:n. Apuohjelmina tai järjestelmänä käytössä olivat MySQL Workbench, Notepad++, WinSCP, Oracle VM VirtualBox sekä Hyper-V palvelin. Täy-sin toimiva versio on luotu Google Chromelle tai Microsoft Edgelle.
Tuloksissa onnistuttiin. Käytössä olevat toiminnot ovat asiakkaiden lisäys sekä poisto, huol-tolomakkeiden lisäys sekä poisto, kirjautuminen, keskeneräisten sekä kaikkien huoltojen seuranta sekä maksamattomien huoltojen seuranta.
Toimeksiantaja hyötyy sähköisestä huoltolomakejärjestelmästä hyvinkin paljon. Työntekijät pystyvät etsimään aiemmin tehdyn huollon asiakkaan laitteesta muutaman klikkauksen avulla. Seurannan avulla nähdään koko ajan, mikä huolto on priorisoitava ja mille huollolle on sovittu huoltopäivämäärä.