Puhevammaisen potilaan kohtaaminen ensiavussa potilaan näkökulmasta
Hakkarainen, Joona; Noronen, Julia (2017)
Hakkarainen, Joona
Noronen, Julia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703153322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703153322
Tiivistelmä
Suomessa on kymmeniä tuhansia ihmisiä, jotka eivät kykene puhumaan tai joiden puhe on hyvin epäselvää. Työelämäyhteistyön tuomat kokemukset osoittavat, että puhevammaisten potilaiden kohtaamisessa ensiavussa on kehitettävää. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa hoitotyön ammattilaisille puhevammaisten potilaiden kohtaamisesta ja tar-koituksena selvittää puhevammaisten potilaiden kokemuksia ja kehitysehdotuksia ensiavun kohtaamisista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua.
Tuloksien mukaan toimiva kommunikaatio ja vastavuoroisuus toteutuivat hyvin vain tulkkaavan henkilön ollessa paikalla. Potilaan ollessa yksin hoitohenkilökunnan kanssa ongelmat vastavuoroisessa kommunikaatiossa alkoivat näkyä. Eroja vastavuoroisuuden toteutumisessa näkyi myös sen perusteella, oliko käytössä toisista riippuva vai itsenäinen kommunikaatiomenetelmä. Potilaiden arvostus ja yksilöllisyys toteutuivat kohtaamisissa hyvin ja hoitotilanteet koettiin turvallisiksi.
Potilaat kokivat kohtaamisen vajavaisuuksista huolimatta saaneensa hyvää ja turvallista hoitoa. Kohtaamisen parantamiseksi tulisi kiinnittää huomiota yhteisen kommunikaatiokeinon löytämiseen sekä rauhallisen kommunikaatiotilanteen luomiseen. Jatkossa hoitohenkilökunnan tietoutta puhetta korvaavista kommunikaatiomenetelmistä ja osaamista niiden käytöstä tulisi lisätä puhevammaisten potilaiden kohtaamisen kehittämiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua.
Tuloksien mukaan toimiva kommunikaatio ja vastavuoroisuus toteutuivat hyvin vain tulkkaavan henkilön ollessa paikalla. Potilaan ollessa yksin hoitohenkilökunnan kanssa ongelmat vastavuoroisessa kommunikaatiossa alkoivat näkyä. Eroja vastavuoroisuuden toteutumisessa näkyi myös sen perusteella, oliko käytössä toisista riippuva vai itsenäinen kommunikaatiomenetelmä. Potilaiden arvostus ja yksilöllisyys toteutuivat kohtaamisissa hyvin ja hoitotilanteet koettiin turvallisiksi.
Potilaat kokivat kohtaamisen vajavaisuuksista huolimatta saaneensa hyvää ja turvallista hoitoa. Kohtaamisen parantamiseksi tulisi kiinnittää huomiota yhteisen kommunikaatiokeinon löytämiseen sekä rauhallisen kommunikaatiotilanteen luomiseen. Jatkossa hoitohenkilökunnan tietoutta puhetta korvaavista kommunikaatiomenetelmistä ja osaamista niiden käytöstä tulisi lisätä puhevammaisten potilaiden kohtaamisen kehittämiseksi.