Display on window : läpinäkyvä näyttö upotettuna tuulilasiin
Jäppinen, Niko (2017)
Jäppinen, Niko
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703243678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703243678
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa läpinäkyviä näyttöjä, jotka on mahdollista laminoida oman tuulilasin väliin. Läpinäkyvän näytön vaatimuksina oli grafiikan esittäminen ja toiminta ilman projektoria. Karu, pimeä ja kylmä työmaa toivat omia vaatimuksia näytön toiminnalle. Jatkuvan tärinän sietäminen ja riittävän suuri toiminta-alue lämpötilalle olivat tärkeimpiä mekaanisia vaatimuksia. Näytön sijoittamista ja esitettävää tietoa ei rajattu millään tavalla, turvallisuus ja ergonomia sanelivat omalta osaltaan ehtoja. Kokoaikainen tiedon näyttäminen vie ajoneuvon kuljettajan huomion työn suorittamisesta näytön tuijottamiseen ja mahdollisesti aiheuttaa työpoissaoloja, kuten jäykistyneen niskan aiheuttamat vammat.
Useimmat näytöt toimivat SPI- tai LVDS-väylällä, eivätkä tämän opinnäytetyön näytöt tehneet poikkeusta. SPI-väylän tiedonsiirto kärsii yli 0,5 m pituisesta kaapelista, mutta tiedonsiirtotehokkuus ja väylän yksinkertaisuus ovat valtteja. LVDS väylällä on vankka asema näyttöjen tiedonsiirrossa FPD-Link sovelluksen ansiosta. Molemmat väylät ovat integroitavissa ajoneuvoissa käytettävään CAN-väylään. Väylien kontrollereissa on joko valmis integrointi mahdollisuus tai ne tarvitsevat väliin erillisen kontrollerin varmistamaan molemminpuolisen tiedon ymmärtämisen.
Ainoastaan Lumineq nimisen yrityksen läpinäkyvä näyttö on laminoitavissa omaan tuulilasiin, laminoinnista vastaavat Jaakko tuote oy ja Pilkington. Lumineq:n näyttöjen heikkoutena on yksivärisyys ja litografia ja vahvuutena toimintavarmuus rajuissa olosuhteissa. OLED-näyttöjen valmistajat ovat vielä vastahakoisia tekemään yksittäisiä tuotteita korkean kustannusrakenteen takia. Tulevaisuuden taivutettavat ja printtaamalla valmistettavat näytöt tulevat tarjoamaan monenlaisia sovelluskohteita huokeampaan hintaan.
Useimmat näytöt toimivat SPI- tai LVDS-väylällä, eivätkä tämän opinnäytetyön näytöt tehneet poikkeusta. SPI-väylän tiedonsiirto kärsii yli 0,5 m pituisesta kaapelista, mutta tiedonsiirtotehokkuus ja väylän yksinkertaisuus ovat valtteja. LVDS väylällä on vankka asema näyttöjen tiedonsiirrossa FPD-Link sovelluksen ansiosta. Molemmat väylät ovat integroitavissa ajoneuvoissa käytettävään CAN-väylään. Väylien kontrollereissa on joko valmis integrointi mahdollisuus tai ne tarvitsevat väliin erillisen kontrollerin varmistamaan molemminpuolisen tiedon ymmärtämisen.
Ainoastaan Lumineq nimisen yrityksen läpinäkyvä näyttö on laminoitavissa omaan tuulilasiin, laminoinnista vastaavat Jaakko tuote oy ja Pilkington. Lumineq:n näyttöjen heikkoutena on yksivärisyys ja litografia ja vahvuutena toimintavarmuus rajuissa olosuhteissa. OLED-näyttöjen valmistajat ovat vielä vastahakoisia tekemään yksittäisiä tuotteita korkean kustannusrakenteen takia. Tulevaisuuden taivutettavat ja printtaamalla valmistettavat näytöt tulevat tarjoamaan monenlaisia sovelluskohteita huokeampaan hintaan.