Huolen siirtämisen problematiikka esi- ja perusopetuksen nivelvaiheessa opetustoimen ja terveydenhuollon näkökulmasta
Salakka, Hanna-Leena (2017)
Salakka, Hanna-Leena
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703243662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703243662
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on suoritettu yhteistyössä etelä-suomalaisen keskisuuren kaupungin kanssa, jota tässä opinnäytetyössä kutsutaan anonymiteettisuojan vuoksi nimellä Peltokangas. Huolen siirtäminen esi- ja perusopetuksen nivelvaiheessa on ajankohtainen aihe 1.8.2014 voimaan tulleen oppilas- ja opiskelijahuoltolain myötä. Uusi lainsäädäntö on erottanut toisistaan yksilökohtaisen oppilashuollon ja pedagogisen tuen, mikä haastaa nivelvaiheen toimijoita tiedon siirrossa.
Työn tarkoituksena on ollut tutkia huolen siirtämisen tilannetta Peltokankaalla, ja tavoitteena on ollut löytää nivelvaiheen toiminnasta tiedonsiirrollisia riskikohtia, joita Peltokankaalla voidaan jatkossa kehittää. Laadullinen opinnäytetyötutkimus on suoritettu yksilöteemahaastatteluilla nivelvaiheen toimijoiden keskuudessa kesän ja syksyn 2016 aikana.
Opinnäytetyötutkimuksesta selvisi, että uusi lainsäädäntö on vaikeuttanut huolen siirtämistä erityisesti opetustoimelta terveydenhuollolle. Merkittävänä riskitekijänä nivelvaiheen huolen siirtämisessä on myös luokanopettajan vaihtuminen nivelvaiheen aikana. Luokanopettajan vaihdokseen liittyvään tiedon siirtoon on terveydenhoitajatyön kehittämistehtävänä toteutettu mallinnos, jolla uuden opettajan on mahdollista ottaa haltuun tehostetun tai erityisen tuen oppilaat alkuopetuksen alkaessa (Liite 11).
Työn tarkoituksena on ollut tutkia huolen siirtämisen tilannetta Peltokankaalla, ja tavoitteena on ollut löytää nivelvaiheen toiminnasta tiedonsiirrollisia riskikohtia, joita Peltokankaalla voidaan jatkossa kehittää. Laadullinen opinnäytetyötutkimus on suoritettu yksilöteemahaastatteluilla nivelvaiheen toimijoiden keskuudessa kesän ja syksyn 2016 aikana.
Opinnäytetyötutkimuksesta selvisi, että uusi lainsäädäntö on vaikeuttanut huolen siirtämistä erityisesti opetustoimelta terveydenhuollolle. Merkittävänä riskitekijänä nivelvaiheen huolen siirtämisessä on myös luokanopettajan vaihtuminen nivelvaiheen aikana. Luokanopettajan vaihdokseen liittyvään tiedon siirtoon on terveydenhoitajatyön kehittämistehtävänä toteutettu mallinnos, jolla uuden opettajan on mahdollista ottaa haltuun tehostetun tai erityisen tuen oppilaat alkuopetuksen alkaessa (Liite 11).