Kainuun jätehuollon kuntayhtymän, Eko-Kympin, visuaalinen ilme
Rimpiläinen, Osmo (2004)
Rimpiläinen, Osmo
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2004
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004076177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004076177
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä aiheena on Kainuun jätehuollon kuntayhtymän, Eko-Kympin, graafisen yrityskuvan luominen. Tarkoituksena on tutkia visuaalisen yrityskuvan merkitystä yritystoiminnalle ja rakentaa graafinen ohjeistus Eko-Kympille.
Kainuun jätehuollon kuntayhtymä, Eko-Kymppi on perustettu vuonna 2003 ja koskettaa noin
45 000 kainuulaista kotitaloutta. Viestintäkentän laajuus ja luonne asettaa viestinnälle normaalia suurempia vaatimuksia. Tiedotustoiminta on keskeistä Eko-Kympin toiminnassa ja visuaalisen viestinnän kehittäminen on nähty tarpeelliseksi tässä yrityksessä.
Opinnäytetyössä tarkastellaan Visual Managementia osana johdonmukaista yrityskuvan muotoutumista, visuaalisia elementtejä ja niiden rakentumista, sekä mitä apuväineitä se tuo yritysidentiteetin, -profiilin ja -imagon muodostamiseen visuaalisen viestinnän kautta. Tarkastelu tapahtuu pääasiassa yleisellä tasolla.
Graafisessa ohjeistuksessa synnytettiin yhtenäinen visuaalinen linja, jossa toistuvat yhtenäiset elementit. Ohjeistuksen suunnittelu perustuu alan kirjallisuudessa esitettyihin seikkoihin. Suunnittelussa pyrittiin tuomaan esille yrityksen luonne ja graafisen ilmeen pitkäkestoisuus.
Eko-Kympille luotiin opinnäytteenä luotettava, ajaton ja raikas visuaalinen ilme sekä graafinen ohjeistus sen toteuttamista varten. Ohjeistuksen muoto ja värimaailma antavat yritykselle mahdollisuuden visuaalisen ilmeen ja positiivisen yrityskuvan kehittämiseen itsenäisesti tulevaisuudessa.
Kainuun jätehuollon kuntayhtymä, Eko-Kymppi on perustettu vuonna 2003 ja koskettaa noin
45 000 kainuulaista kotitaloutta. Viestintäkentän laajuus ja luonne asettaa viestinnälle normaalia suurempia vaatimuksia. Tiedotustoiminta on keskeistä Eko-Kympin toiminnassa ja visuaalisen viestinnän kehittäminen on nähty tarpeelliseksi tässä yrityksessä.
Opinnäytetyössä tarkastellaan Visual Managementia osana johdonmukaista yrityskuvan muotoutumista, visuaalisia elementtejä ja niiden rakentumista, sekä mitä apuväineitä se tuo yritysidentiteetin, -profiilin ja -imagon muodostamiseen visuaalisen viestinnän kautta. Tarkastelu tapahtuu pääasiassa yleisellä tasolla.
Graafisessa ohjeistuksessa synnytettiin yhtenäinen visuaalinen linja, jossa toistuvat yhtenäiset elementit. Ohjeistuksen suunnittelu perustuu alan kirjallisuudessa esitettyihin seikkoihin. Suunnittelussa pyrittiin tuomaan esille yrityksen luonne ja graafisen ilmeen pitkäkestoisuus.
Eko-Kympille luotiin opinnäytteenä luotettava, ajaton ja raikas visuaalinen ilme sekä graafinen ohjeistus sen toteuttamista varten. Ohjeistuksen muoto ja värimaailma antavat yritykselle mahdollisuuden visuaalisen ilmeen ja positiivisen yrityskuvan kehittämiseen itsenäisesti tulevaisuudessa.