Asiantuntijapalvelun tuotteistaminen : Case Cadring
Helminen, Mikko (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Helminen, Mikko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703173434
Tiivistelmä
Suunnitteluala on murroksessa. Palveluiden tuotteistaminen sekä palvelun tuotekehitys ulottuvat nykyisin myös asiantuntijapalveluihin. Uusia markkinoita pitäisi löytää ja liiketoimintaa kehittää. Keskisuuren insinööritoimiston pitää myös etsiä uusia markkinoita ja tapoja tuottaa palveluansa. Projektiliiketoiminnassa on mahdollisuudet kasvuun, mutta liiketoiminnan epätasainen kuormitus syö kannattavuutta.
Tässä työssä tavoitteena oli kehittää ja tuotteistaa keskikokoisen koneensuunnitteluun erikoistuneen insinööritoimiston palveluita. Työssä pohditaan asiakasarvon tuottoa, ansaintalogiikkaa ja asiakkuuden hallintaa. Tarkoituksena kehittää ja tehostaa yrityksen palvelutuotantoa.
Työssä on sovellettu skenaario analyysiä sekä tapaustutkimusta ja konseptinkehitystä. Aineistona on käytetty luentomateriaalia, artikkeleita ja ammattikirjallisuutta. Työ perustuu pitkälle empiiriseen osaamiseen ja kokemukseeni asiakasrajapinnassa ja projektien toteutuksessa. Lisäksi suunnitteluosaaminen on keskeisessä osassa suunnitteluohjeistuksen ja prosessien kehityksessä.
Työn tuloksena tilaajayritykselle kehitettiin projektin toteutusmalli ja siihen liittyvä palvelutuote, esisuunnittelupalvelu. Tätä mallia on toteutettu onnistuneesti useissa projekteissa. Lisäksi työssä kehitettiin prototyyppi uudenlaisesta suunnittelupalvelusta, jota testattiin olemassa olevalla asiakkaalla.
Tulosten perusteella tuli selväksi, että kehitetyt palvelukonseptit toimivat ja niissä on kehityspotentiaalia. Selvää on myös, että jos palveluliiketoimintaa haluaa tuotteistaa ja kasvattaa, pitää järjestelmien ja resurssien olla kunnossa.
Tässä työssä tavoitteena oli kehittää ja tuotteistaa keskikokoisen koneensuunnitteluun erikoistuneen insinööritoimiston palveluita. Työssä pohditaan asiakasarvon tuottoa, ansaintalogiikkaa ja asiakkuuden hallintaa. Tarkoituksena kehittää ja tehostaa yrityksen palvelutuotantoa.
Työssä on sovellettu skenaario analyysiä sekä tapaustutkimusta ja konseptinkehitystä. Aineistona on käytetty luentomateriaalia, artikkeleita ja ammattikirjallisuutta. Työ perustuu pitkälle empiiriseen osaamiseen ja kokemukseeni asiakasrajapinnassa ja projektien toteutuksessa. Lisäksi suunnitteluosaaminen on keskeisessä osassa suunnitteluohjeistuksen ja prosessien kehityksessä.
Työn tuloksena tilaajayritykselle kehitettiin projektin toteutusmalli ja siihen liittyvä palvelutuote, esisuunnittelupalvelu. Tätä mallia on toteutettu onnistuneesti useissa projekteissa. Lisäksi työssä kehitettiin prototyyppi uudenlaisesta suunnittelupalvelusta, jota testattiin olemassa olevalla asiakkaalla.
Tulosten perusteella tuli selväksi, että kehitetyt palvelukonseptit toimivat ja niissä on kehityspotentiaalia. Selvää on myös, että jos palveluliiketoimintaa haluaa tuotteistaa ja kasvattaa, pitää järjestelmien ja resurssien olla kunnossa.