Henkilökohtaisen myyntityön kehittäminen, Case: Peura-Trans Oy
Tikka, Juuso (2017)
Tikka, Juuso
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703213533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703213533
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kuljetusliike Peura-Trans Oy. Tutkimuksen tavoitteena oli henkilökohtaisen myyntityön kehittämisen kautta parantaa Peura-Trans Oy:n ajoneuvoyhdistelmien täyttöliikennettä ja tuoda yrityksen johdolle ilmi mahdollisia ongelmia ajojärjestelijöiden myyntityössä. Tutkimus pyrki kehityskohtien tunnistamisen lisäksi tarjoamaan keinoja kyseisten kohtien ratkaisemiseen.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin hyödyntämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin viittä yrityksen kotimaan kuljetusten ajojärjestelyssä toimivaa ajojärjestelijää.
Tutkimustuloksista ilmeni, että ajojärjestelijät kokevat ajanpuutteen vaikuttavaksi tekijäksi myyntityössä ja myynti jää siten jokseenkin toissijaiseksi vastuuksi kuljetussuunnittelun takia. Tuloksista nousi esille tarve kollektiiviseen kontaktilistaan, joka helpottaisi myyntiä kuljetustarpeen yllättäessä. Tutkimuksessa tuotiin esille myös tutkijan oma näkemys havaittujen ongelmien ratkaisemiseksi, joka olisi CRM-ohjelman käyttöönotto.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin hyödyntämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksessa haastateltiin viittä yrityksen kotimaan kuljetusten ajojärjestelyssä toimivaa ajojärjestelijää.
Tutkimustuloksista ilmeni, että ajojärjestelijät kokevat ajanpuutteen vaikuttavaksi tekijäksi myyntityössä ja myynti jää siten jokseenkin toissijaiseksi vastuuksi kuljetussuunnittelun takia. Tuloksista nousi esille tarve kollektiiviseen kontaktilistaan, joka helpottaisi myyntiä kuljetustarpeen yllättäessä. Tutkimuksessa tuotiin esille myös tutkijan oma näkemys havaittujen ongelmien ratkaisemiseksi, joka olisi CRM-ohjelman käyttöönotto.