Sininauha Oy:n vaikuttavuus- ja tavoitemittaristotyökalun käytettävyyden arviointi ja kehittämistarpeiden kartoittaminen
Hakkarainen, Iida (2017)
Hakkarainen, Iida
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203483
Tiivistelmä
Hakkarainen, Iida. Sininauha Oy:n vaikuttavuus- ja tavoitemittarityökalun käytettävyyden
arviointi ja kehittämistarpeiden kartoittaminen.
Kevät 2017, 56 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön keskeinen tavoite oli kartoittaa kyselyn avulla tuettua asumista
tarjoavan Sininauha Oy:n työntekijöiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia
Sininauha Oy:n omasta tavoite- ja arviointimittarista. Lisäksi kyselyn avulla arvioitiin
vaikuttavuus- ja tavoitemittariston käytettävyyttä sekä kriteerien toimivuutta.
Kyselyyn sisältyi myös kaksi kirjoittamaani esimerkkikirjausta, joiden avulla
mitattiin tavoitemittarin käytön yhteneväisyyttä käytännössä. Webropol-kysely
lähetettiin 54:lle Sininauha Oy:n työntekijälle eri yksiköihin ja vastauksia saatiin
yhteensä 21 kappaletta. Opinnäytetyö oli tilaustyö Sininauha Oy:n kehittämisyksiköltä,
ja se on osa mittariston ja raportoinnin kehittämisprojektia.
Opinnäytetyössä kerrotaan Sininauha Oy:stä, sen asiakaskunnasta sekä tuetusta
asumisesta. Teoreettinen viitekehys käsittelee vaikuttavuuden arviointia,
mittareita sosiaalialalla yleisesti, tuettua asumista sekä arviointia ja kehittämistä.
Menetelmänä on käytetty kvantitatiivista kyselytutkimusta. Päätuloksina voidaan
sanoa, että kysely onnistui kohtuullisen hyvin, koska sen avulla saatiin toivottuja
ja etukäteenkin oletettujakin kehittämisehdotuksia ja vastauksia. Esimerkkikirjauksista
voisi tehdä selkeämpiä ja tarkempia, jos kysely tehtäisiin nyt uudestaan.
Kehittämisideoita saatiin useita. Toivottiin, että tavoitemittari siirrettäisiin kirjauskentän
alapuolelle, ja sen lisäksi haluttiin selkeyttä koko työkalun käyttöön. Kategorioista
”päihteiden käyttö” haluttiin muotoon ”päihteettömyyden tukeminen”
tai ”päihdetyö”. Työntekijät toivoivat motivointia tavoitemittarin käyttämiseen ja
yhtenä vaihtoehtona ehdotettiin tavoitemittarin täyttämisen muuttamista pakolliseksi.
Johtopäätöksinä voidaan sanoa, että Sininauha Oy:n työntekijät toivovat lisäkoulutusta
tavoite- ja arviointimittarin käytössä, vaikka suurin osa on siihen liittyen
saanut koulutuksen. Tavoite- ja arviointimittarin keskeneräiseen raportointiosioon
oltiin tyytymättömiä. Mittariston kriteereihin oltiin pääasiassa tyytyväisiä
ja niiden koettiin vastaavan arjessa tehtävää työtä.
Asiasanat: tuettu asuminen, kyselytutkimus, vaikuttavuuden arviointi, tavoitemittaristo
arviointi ja kehittämistarpeiden kartoittaminen.
Kevät 2017, 56 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön keskeinen tavoite oli kartoittaa kyselyn avulla tuettua asumista
tarjoavan Sininauha Oy:n työntekijöiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia
Sininauha Oy:n omasta tavoite- ja arviointimittarista. Lisäksi kyselyn avulla arvioitiin
vaikuttavuus- ja tavoitemittariston käytettävyyttä sekä kriteerien toimivuutta.
Kyselyyn sisältyi myös kaksi kirjoittamaani esimerkkikirjausta, joiden avulla
mitattiin tavoitemittarin käytön yhteneväisyyttä käytännössä. Webropol-kysely
lähetettiin 54:lle Sininauha Oy:n työntekijälle eri yksiköihin ja vastauksia saatiin
yhteensä 21 kappaletta. Opinnäytetyö oli tilaustyö Sininauha Oy:n kehittämisyksiköltä,
ja se on osa mittariston ja raportoinnin kehittämisprojektia.
Opinnäytetyössä kerrotaan Sininauha Oy:stä, sen asiakaskunnasta sekä tuetusta
asumisesta. Teoreettinen viitekehys käsittelee vaikuttavuuden arviointia,
mittareita sosiaalialalla yleisesti, tuettua asumista sekä arviointia ja kehittämistä.
Menetelmänä on käytetty kvantitatiivista kyselytutkimusta. Päätuloksina voidaan
sanoa, että kysely onnistui kohtuullisen hyvin, koska sen avulla saatiin toivottuja
ja etukäteenkin oletettujakin kehittämisehdotuksia ja vastauksia. Esimerkkikirjauksista
voisi tehdä selkeämpiä ja tarkempia, jos kysely tehtäisiin nyt uudestaan.
Kehittämisideoita saatiin useita. Toivottiin, että tavoitemittari siirrettäisiin kirjauskentän
alapuolelle, ja sen lisäksi haluttiin selkeyttä koko työkalun käyttöön. Kategorioista
”päihteiden käyttö” haluttiin muotoon ”päihteettömyyden tukeminen”
tai ”päihdetyö”. Työntekijät toivoivat motivointia tavoitemittarin käyttämiseen ja
yhtenä vaihtoehtona ehdotettiin tavoitemittarin täyttämisen muuttamista pakolliseksi.
Johtopäätöksinä voidaan sanoa, että Sininauha Oy:n työntekijät toivovat lisäkoulutusta
tavoite- ja arviointimittarin käytössä, vaikka suurin osa on siihen liittyen
saanut koulutuksen. Tavoite- ja arviointimittarin keskeneräiseen raportointiosioon
oltiin tyytymättömiä. Mittariston kriteereihin oltiin pääasiassa tyytyväisiä
ja niiden koettiin vastaavan arjessa tehtävää työtä.
Asiasanat: tuettu asuminen, kyselytutkimus, vaikuttavuuden arviointi, tavoitemittaristo