Moniammatillisen yhteistyön kehittäminen terveyskeskussairaalassa
Kuusiluoma, Riikka (2017)
Kuusiluoma, Riikka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703203487
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus eli sote-uudistus on valtakunnallisesti puhuttanut jo muutaman vuoden ajan, koska palvelujen uudelleen järjestämiselle on tarvetta. Sote- kulut ovat olleet kasvussa, samalla kuin verotulot ovat pienentyneet ja julkinen sektori velkaantunut. Uusia toimintamalleja ja tapoja tehdä töitä on kehitettävä valtakunnallisesti. Tarpeen uusien toimintamallien luomiselle tuo väestön ikääntyminen ja eriarvoiset palvelut eri kunnissa.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli kehittää terveyskeskussairaalan akuuttiosaston ja kuntoutuksen henkilökunnan moniammatillista yhteistyötä ja työtapoja. Tarkoituksena oli luoda asiakaslähtöisyyteen perustuva kuntoutuksellinen moniammatillinen toimintamalli, jolla arvioidaan kuntoutuksen vaikuttavuutta ja asiakkaan olemista oikealla paikalla oikeaan aikaan.
Tämän kehittämistyön lähestymistapa oli laadullinen, ja siinä oli tutkimuksellisen kehittämistoiminnan ja toimintatutkimuksen piirteitä. Aineistoa kerättiin muutos-vaiheeseen liittyvien palaverimuistioiden (n=7) muodossa, työryhmälle tehdyllä SWOT- nelikenttäanalyysilla (n=9) ja fokusryhmälle (n=8) pidetyllä teemahaastattelulla. Ryhmiin kuuluivat terveyskeskussairaalan hoitajia ja kuntoutuksen henkilökuntaa. SWOT- nelikenttäanalyysissa pohdittiin sen hetkistä moniammatillisen yhteistyön toteutumista, joiden tulosten pohjalta teemoittelemalla rakentui fokus-ryhmähaastattelun teemahaastattelurunko.
Fokusryhmähaastattelun tulokset analysoitiin sisällönanalyysilla etsimällä samankaltaisuuksia ja yhteneväisyyksiä.
Tuloksista ilmeni, että asiakaslähtöisen toiminnan toteuttamiseksi tarvitaan yhteistyössä toimivaa moniammatillista tiimiä. Moniammatillisen tiimin vahvuuksiin kuuluu avoin vuorovaikutus, jota tulee jatkossakin ylläpitää ja kehittää asiakaslähtöisen toiminnan turvaamiseksi. Työryhmän mielipiteen mukaan tiedonkulkua eri ammattiryhmien välillä tulee kehittää. Kehittämistyöstä kertyneiden tulosten pohjalta tehtiin asiakaslähtöinen moniammatilliseen yhteistyöhön perustuva toimintamalli asiakkaan hoitopolusta terveyskeskussairaalan osastolla, pohjautuen Pihlajalinnan vanhuspalveluiden strategiaan.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli kehittää terveyskeskussairaalan akuuttiosaston ja kuntoutuksen henkilökunnan moniammatillista yhteistyötä ja työtapoja. Tarkoituksena oli luoda asiakaslähtöisyyteen perustuva kuntoutuksellinen moniammatillinen toimintamalli, jolla arvioidaan kuntoutuksen vaikuttavuutta ja asiakkaan olemista oikealla paikalla oikeaan aikaan.
Tämän kehittämistyön lähestymistapa oli laadullinen, ja siinä oli tutkimuksellisen kehittämistoiminnan ja toimintatutkimuksen piirteitä. Aineistoa kerättiin muutos-vaiheeseen liittyvien palaverimuistioiden (n=7) muodossa, työryhmälle tehdyllä SWOT- nelikenttäanalyysilla (n=9) ja fokusryhmälle (n=8) pidetyllä teemahaastattelulla. Ryhmiin kuuluivat terveyskeskussairaalan hoitajia ja kuntoutuksen henkilökuntaa. SWOT- nelikenttäanalyysissa pohdittiin sen hetkistä moniammatillisen yhteistyön toteutumista, joiden tulosten pohjalta teemoittelemalla rakentui fokus-ryhmähaastattelun teemahaastattelurunko.
Fokusryhmähaastattelun tulokset analysoitiin sisällönanalyysilla etsimällä samankaltaisuuksia ja yhteneväisyyksiä.
Tuloksista ilmeni, että asiakaslähtöisen toiminnan toteuttamiseksi tarvitaan yhteistyössä toimivaa moniammatillista tiimiä. Moniammatillisen tiimin vahvuuksiin kuuluu avoin vuorovaikutus, jota tulee jatkossakin ylläpitää ja kehittää asiakaslähtöisen toiminnan turvaamiseksi. Työryhmän mielipiteen mukaan tiedonkulkua eri ammattiryhmien välillä tulee kehittää. Kehittämistyöstä kertyneiden tulosten pohjalta tehtiin asiakaslähtöinen moniammatilliseen yhteistyöhön perustuva toimintamalli asiakkaan hoitopolusta terveyskeskussairaalan osastolla, pohjautuen Pihlajalinnan vanhuspalveluiden strategiaan.