Työnjohtajan ajanhallinta
Seipäjärvi, Markus (2017)
Seipäjärvi, Markus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073016
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on rakennustyömaalla työskentelevän työnjohtajan ajanhallinta. Tarkoituksena on pohtia työmaalla työtehtäviä johtavien toimihenkilöiden ajanhallinnallisia haasteita. Tavoitteena on löytää keinoja kiireettömämpää aikaansaamiseen.
Opinnäytetyössä pohdin omaa työskentelyäni ja ajankäyttöäni työmaakohteiden kautta. Ajanhallinnan työkaluja tutkittiin kirjallisuudesta ja artikkeleista. Niiden soveltamista työnjohtajan työhön pohdittiin yhdessä ajanhallintavalmentajan kanssa. Opinnäytetyön tueksi toteutettiin myös lyhyt kysely. Kyselyn avulla haluttiin selvittää, kuinka yleistä kiire on työnjohtajan työssä, sekä kuinka yleisessä käytössä työkalut työnjohtajilla ovat. Kyselyyn osallistui työnjohtajia uudis- ja saneeraustyömaalta.
Opinnäytetyössä huomattiin, että käyttökokemukset ajanhallinnan työkaluista olivat hyödyllisiä ja työnjohtajan perustyötä helpottavia. Työskentelytapojen muuttaminen vaatii jämäkkyyttä ja kärsivällisyyttä. Kyselyn perusteella työnjohtajien kokemukset kiireestä jakaantuivat melko tasaisesti uudis- ja saneeraustyömaan välillä. Saneeraustyömaalla työnjohtajat kokivat tekevän enemmän ylitöitä. Sen seurauksena myös työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen koettiin haasteelliseksi. Työnjohdon työssä vaaditaan kykyä hallita kokonaisuuksia jossa etukäteissuunnittelu korostuu työn sujuvalle onnistumiselle. Kiire ei kuitenkaan poistu kokonaan työnjohtajan arjesta, koska rakennusala on monen toimijan yhteistyötä ja työmaa on tapahtumarikas ympäristö.
Opinnäytetyössä pohdin omaa työskentelyäni ja ajankäyttöäni työmaakohteiden kautta. Ajanhallinnan työkaluja tutkittiin kirjallisuudesta ja artikkeleista. Niiden soveltamista työnjohtajan työhön pohdittiin yhdessä ajanhallintavalmentajan kanssa. Opinnäytetyön tueksi toteutettiin myös lyhyt kysely. Kyselyn avulla haluttiin selvittää, kuinka yleistä kiire on työnjohtajan työssä, sekä kuinka yleisessä käytössä työkalut työnjohtajilla ovat. Kyselyyn osallistui työnjohtajia uudis- ja saneeraustyömaalta.
Opinnäytetyössä huomattiin, että käyttökokemukset ajanhallinnan työkaluista olivat hyödyllisiä ja työnjohtajan perustyötä helpottavia. Työskentelytapojen muuttaminen vaatii jämäkkyyttä ja kärsivällisyyttä. Kyselyn perusteella työnjohtajien kokemukset kiireestä jakaantuivat melko tasaisesti uudis- ja saneeraustyömaan välillä. Saneeraustyömaalla työnjohtajat kokivat tekevän enemmän ylitöitä. Sen seurauksena myös työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen koettiin haasteelliseksi. Työnjohdon työssä vaaditaan kykyä hallita kokonaisuuksia jossa etukäteissuunnittelu korostuu työn sujuvalle onnistumiselle. Kiire ei kuitenkaan poistu kokonaan työnjohtajan arjesta, koska rakennusala on monen toimijan yhteistyötä ja työmaa on tapahtumarikas ympäristö.