Onko tänään retkipäivä? : Ympäristökasvatus päiväkodissa
Gomes, Rea (2017)
Gomes, Rea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703153307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703153307
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille ympäristökasvatuksen tärkeys varhaiskasvatuksessa, sekä lisätä määrällisesti meidän päiväkotiryhmän metsäretkiä ja lasten osallisuutta. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti Keravalla sijaitsevassa päiväkodissa. Toiminta oli suunnattu 4–5-vuotiaille lapsille. Lapsia oli ryhmässä 11. Toiminta-aika sijoittui keväälle 2016.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä metsäretkien määrää ja lasten osallisuutta sekä kehittää lasten motorisia- ja sosiaalisia taitoja liikkumalla ja leikkimällä metsässä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja työskentelymme oli projektimaista. Lapset olivat aktiivisesti mukana metsäretkien suunnittelussa, toteutuksessa sekä arvioinnista. Lasten vanhemmille tehtiin myös kysely metsäretkistä ja vastauksia on hyödynnetty työn arvioinnissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli varhaiskasvatusta, ympäristökasvatusta ja kestävää kehitystä sekä lasten osallisuutta. Opinnäytetyön tekemiseen käytettiin toiminnallista menetelmää, koska sen avulla voidaan lisätä lasten osallisuutta sekä metsäretkien määrää. Opinnäytetyötä arviointiin havaintojen perusteella, lasten kanssa tehdyllä toiminnallisella arvioinnilla, lasten vanhemille tehdyllä kyselyllä sekä työelämän palautteen kautta.
Havaintojen perusteella voi todeta, että metsässä liikkuminen kehittää lasten motorisia- sekä sosiaalisia taitoja. Lasten osallisuus oli vahvasti esillä koko prosessin aikana. Lasten arviointi osoitti, että lapset kokivat metsäretket mieluisiksi ja haluaisivat niitä myös jatkossa. Vanhemmille tehty kysely osoitti, että vanhemmat olivat tyytyväisiä ja kokivat, että metsäretket ovat olleet hyödyllisiä lasten kehitykselle. Työelämästä saatu palaute oli myös positiivista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä metsäretkien määrää ja lasten osallisuutta sekä kehittää lasten motorisia- ja sosiaalisia taitoja liikkumalla ja leikkimällä metsässä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja työskentelymme oli projektimaista. Lapset olivat aktiivisesti mukana metsäretkien suunnittelussa, toteutuksessa sekä arvioinnista. Lasten vanhemmille tehtiin myös kysely metsäretkistä ja vastauksia on hyödynnetty työn arvioinnissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli varhaiskasvatusta, ympäristökasvatusta ja kestävää kehitystä sekä lasten osallisuutta. Opinnäytetyön tekemiseen käytettiin toiminnallista menetelmää, koska sen avulla voidaan lisätä lasten osallisuutta sekä metsäretkien määrää. Opinnäytetyötä arviointiin havaintojen perusteella, lasten kanssa tehdyllä toiminnallisella arvioinnilla, lasten vanhemille tehdyllä kyselyllä sekä työelämän palautteen kautta.
Havaintojen perusteella voi todeta, että metsässä liikkuminen kehittää lasten motorisia- sekä sosiaalisia taitoja. Lasten osallisuus oli vahvasti esillä koko prosessin aikana. Lasten arviointi osoitti, että lapset kokivat metsäretket mieluisiksi ja haluaisivat niitä myös jatkossa. Vanhemmille tehty kysely osoitti, että vanhemmat olivat tyytyväisiä ja kokivat, että metsäretket ovat olleet hyödyllisiä lasten kehitykselle. Työelämästä saatu palaute oli myös positiivista.