Moodle työvälineenä : Moodle -oppimisympäristöön tallentuvien tietojen visualisointi
Remes, Jaana (2017)
Remes, Jaana
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703153310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703153310
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua Moodle -verkko-oppimisympäristön tuottamiin seurantatietoihin ja palveluihin sekä toteuttaa tietojen pohjalta visuaalisesti selkeä ja helppolukuinen kurssiraportti. Visualisointivälineeksi valikoitui Microsoft Power BI Desktop lähinnä siksi, että yritysmaailmassa on viime vuosina lisääntynyt tarve tiedon monipuolisesta ja reaaliaikaisesta analysoinnista ja nopeasta visualisoinnista.
Työn teoriaosuudessa käydään lyhyesti läpi Moodle -ympäristön tärkeimmät ominaisuudet sekä opettajan että opiskelijan näkökulmasta. Lisäksi työhön on sisällytetty katsaus Excel 2016 -taulukkolaskentaohjelman uusiin ominaisuuksiin ja Microsoft Power BI Desktop -sovellukseen. Lähdeaineistona on käytetty pelkästään verkkolähteitä.
Työ sisältää kuvalliset ohjeet tietojen siirtämisestä ensin Moodle -ympäristöstä Exceliin ja sieltä edelleen Power BI -sovellukseen. Työssä on myös käyty läpi tämän kyseessä olevan esimerkkimateriaalin visualisointi ja jakaminen pilvipalveluun, jossa valitut henkilöt voivat tietoja hyödyntää.
Lopputuloksena oli tavoitteen mukaisesti selkeä ja helppolukuinen visualisointi Moodle- ympäristöstä haetuista kurssiarvosteluista, mutta monipuolisemmalla materiaalilla toteutettu visualisointi olisi antanut paremman kuvan siitä, miten monipuolisiin toteutuksiin Power BI Desktop -sovelluksen avulla voidaan päästä.
Työn teoriaosuudessa käydään lyhyesti läpi Moodle -ympäristön tärkeimmät ominaisuudet sekä opettajan että opiskelijan näkökulmasta. Lisäksi työhön on sisällytetty katsaus Excel 2016 -taulukkolaskentaohjelman uusiin ominaisuuksiin ja Microsoft Power BI Desktop -sovellukseen. Lähdeaineistona on käytetty pelkästään verkkolähteitä.
Työ sisältää kuvalliset ohjeet tietojen siirtämisestä ensin Moodle -ympäristöstä Exceliin ja sieltä edelleen Power BI -sovellukseen. Työssä on myös käyty läpi tämän kyseessä olevan esimerkkimateriaalin visualisointi ja jakaminen pilvipalveluun, jossa valitut henkilöt voivat tietoja hyödyntää.
Lopputuloksena oli tavoitteen mukaisesti selkeä ja helppolukuinen visualisointi Moodle- ympäristöstä haetuista kurssiarvosteluista, mutta monipuolisemmalla materiaalilla toteutettu visualisointi olisi antanut paremman kuvan siitä, miten monipuolisiin toteutuksiin Power BI Desktop -sovelluksen avulla voidaan päästä.