"KAIKKI VAIKUTTAA KAIKKEEN" : Vimpelin perhepäivähoidon laatuprojekti
Salli, Riikka; Kivinen, Ulla (2016)
Salli, Riikka
Kivinen, Ulla
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703143282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703143282
Tiivistelmä
Valtakunnallisesti sekä paikallisesti on nähtävissä perhepäivähoidon osuuden väheneminen lasten päivähoidossa. Opinnäytetyöllä halusimme kehittää ja huomioida paikallista perhepäivähoitoa. Laatuprojektin tilaajana oli Vimpelin perhepäivähoito ja projekti toteutettiin yhteistyössä Vimpelin perhepäivähoitajien kanssa.
Laatuprojektin tavoitteena oli järjestää koulutuspäivä perhepäivähoitajille ammatti-identiteetin vahvistamiseksi sekä luoda työkalu perhepäivähoitoon Vimpelin varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamiseksi. Interventioita pidettiin kaksi perhepäivähoitajille ja kaksi lapsille. Laatuprojektin keskeiset sisällöt konkretisoituivat suurelta osin perhepäivähoitajille pidetyssä koulutuspäivässä. Varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen ja arviointi sekä perhepäivähoidon laadunarviointimallit olivat olennainen osa laatuprojektia. Perhepäivähoitajan ammatti-identiteettiin vaikuttavien tekijöiden tukeminen lisää välillisesti perhepäivähoidon laatua. Vimpelin varhaiskasvatuksen arvot olivat laadun lisäksi hyvin olennainen osa projektia. Ne vaikuttivat kaikissa toiminnallisissa osuuksissa.
Uudessa varhaiskasvatuslaissa ja luonnosvaiheessa olevassa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2017) korostuvat yhteistyö sekä osallisuus. Tässä projektissa nämä huomioitiin esimerkiksi vanhempien kuulemisella sekä perhepäivähoitajien mahdollisuudella vaikuttaa koulutuspäivän sisältöön. Opinnäytetyömme toimii pedagogisena mallina, jonka avulla asiakirjoja voi tehdä näkyväksi erityisesti perhepäivähoidossa. Koemme tärkeäksi P.A.T.A. Perhepäivähoidon arkeen toiminnallista apua -työkalun, koska sen avulla voidaan tukea perhepäivähoidon suunnitelmallista ja pedagogista toteutumista. Saamamme palautteen perusteella projekti oli onnistunut.
Laatuprojektin tavoitteena oli järjestää koulutuspäivä perhepäivähoitajille ammatti-identiteetin vahvistamiseksi sekä luoda työkalu perhepäivähoitoon Vimpelin varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamiseksi. Interventioita pidettiin kaksi perhepäivähoitajille ja kaksi lapsille. Laatuprojektin keskeiset sisällöt konkretisoituivat suurelta osin perhepäivähoitajille pidetyssä koulutuspäivässä. Varhaiskasvatuksen laadun kehittäminen ja arviointi sekä perhepäivähoidon laadunarviointimallit olivat olennainen osa laatuprojektia. Perhepäivähoitajan ammatti-identiteettiin vaikuttavien tekijöiden tukeminen lisää välillisesti perhepäivähoidon laatua. Vimpelin varhaiskasvatuksen arvot olivat laadun lisäksi hyvin olennainen osa projektia. Ne vaikuttivat kaikissa toiminnallisissa osuuksissa.
Uudessa varhaiskasvatuslaissa ja luonnosvaiheessa olevassa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2017) korostuvat yhteistyö sekä osallisuus. Tässä projektissa nämä huomioitiin esimerkiksi vanhempien kuulemisella sekä perhepäivähoitajien mahdollisuudella vaikuttaa koulutuspäivän sisältöön. Opinnäytetyömme toimii pedagogisena mallina, jonka avulla asiakirjoja voi tehdä näkyväksi erityisesti perhepäivähoidossa. Koemme tärkeäksi P.A.T.A. Perhepäivähoidon arkeen toiminnallista apua -työkalun, koska sen avulla voidaan tukea perhepäivähoidon suunnitelmallista ja pedagogista toteutumista. Saamamme palautteen perusteella projekti oli onnistunut.