Erityisen tuen tarpeessa olevien nuorten sosiaalisten taitojen tukeminen toiminnallisin keinoin
Kivioja, Aino; Ala-Kokki, Anna; Harju, Karoliina (2016)
Kivioja, Aino
Ala-Kokki, Anna
Harju, Karoliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703093113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703093113
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin projektina. Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää kuusi toiminnallista kertaa syksyn 2016 aikana 13–16 vuotiaille nuorille, joilla esiintyy jon-kinlaisia erityispiirteitä, kuten ADHD tai Aspergerin oireyhtymä. Tavoitteena oli luo-da sellaista materiaalia ja toimintaa Euran kunnalle, jolla tuetaan nuorten sosiaalisia taitoja. Toimintakerrat olivat tutustumiskerta, olympialaiset, pizzan teko, ”150- vuotta sitten Eurassa”- näyttely, tulevaisuuskeskustelu ja metsäretki.
Tavoitteiden saavuttamista arvioitiin nuorten suullisella palautteella jokaisen toimin-takerran jälkeen ja viimeisellä kerralla nuorille annettiin paperilomake kirjallista pa-lautetta varten. Nuorista huomasi, että heistä muodostui tiivis ryhmä ja että he ottivat kaikki ryhmän jäsenet huomioon. Vetäytyväisimmätkin nuoret alkoivat ottaa enem-män kontaktia muihin nuoriin.
Opinnäytetyötä voi hyödyntää tulevaisuudessa vastaavanlaisia projekteja suunnitelta-essa. Tämän kaltaista toimintaa voisi järjestää nuorille koko lukuvuoden ajan, sillä he kaipaavat järjestettyä tekemistä koulun jälkeen.
Tavoitteiden saavuttamista arvioitiin nuorten suullisella palautteella jokaisen toimin-takerran jälkeen ja viimeisellä kerralla nuorille annettiin paperilomake kirjallista pa-lautetta varten. Nuorista huomasi, että heistä muodostui tiivis ryhmä ja että he ottivat kaikki ryhmän jäsenet huomioon. Vetäytyväisimmätkin nuoret alkoivat ottaa enem-män kontaktia muihin nuoriin.
Opinnäytetyötä voi hyödyntää tulevaisuudessa vastaavanlaisia projekteja suunnitelta-essa. Tämän kaltaista toimintaa voisi järjestää nuorille koko lukuvuoden ajan, sillä he kaipaavat järjestettyä tekemistä koulun jälkeen.