Nuoren sosiaalinen toimintakyky : kuvaus kehittämisprosessista
Mäkinen, Sari (2010)
Mäkinen, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003316048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201003316048
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen yhden toimintatavan kehitysprosessia kymenlaakson kasvatus- ja perheneuvolan nuorisoneuvolassa vuosina 2006 – 2008 välisenä aikana. Tarkoituksena on prosessiarvioinnin avulla tuottaa materiaalia toimintatavan parantamiseen sekä tuoda ymmärrystä siihen, kuinka lopputulokset ovat syntyneet.
Kehittämisprosessin osatekijät koostuvat paitsi kehittämisprosessin kuvaamisesta myös tarve-analyysin, pilottiryhmän sekä kehittämistyön arviointihaastattelun tuloksista. Tarveanalyysilla selvitin millaiselle toimintatavalle alueella on tarvetta kartoittamalla sekä nuorisoneuvolan sisäiset tarpeet että yhteistyökumppaneiden tarpeet. Tarveanalyysin pohjalta aloin kehittämään ryhmätyömenetelmää, joka on interventiomenetelmä nuorille, jotka tarvitsevat tukea sosiaalisessa toimintakyvyssä sekä vuorovaikutustaidoissa. Nuoret voivat tällöin oman vertaisryhmänsä kanssa opetella elämässä tarvittavia taitoja, saada lisää itsetuntemusta sekä vertaisiaan ympärilleen. Pilottiryhmää tutkimalla selvitin millaisia vaikutuksia ryhmämuotoisella interventiolla on yksittäiselle nuorelle. Työyhteisölle järjestettävällä arviointihaastattelulla halusin selvittää, kuinka tällainen ryhmätyömenetelmä saadaan juurtumaan osaksi nuorisoneuvolan arkea sekä millaisia kehittämisideoita työyhteisöltä nousee.
Prosessiarvioinnin avulla sekä kehittämishankkeen kokemuksia hyödyntäen olen rakentanut toimintatavan nuorisoneuvolaan. Toimintatapa on tarkoitettu yläkouluikäisille nuorille, joilla esiintyy hankaluutta sosiaalisissa ja vuorovaikutustaidoissa. Toimintatavan tavoitteena on juurtua osaksi nuorisoneuvolan arkea ja kehitetyn toimintatavan avulla on helppo räätälöidä ryhmätoiminta, kulloisetkin erityistarpeet huomioiden. Opinnäytetyöhöni ei ole kerätty menetelmä-kansiota käytetyistä ryhmätyömenetelmistä vaan tarkoituksena on ollut tuottaa tietoa, toimintatavan kehitysprosessista nuorisoneuvolassa sekä herättää työyhteisössä avointa vuo-rovaikutteista keskustelua nuorten parissa tehtävästä työstä.
Nuorisoneuvolan toimintatavan kehittäminen tapahtuu tutkimusavusteisella kehittämisellä, jossa tutkimus on kvalitatiivista. Kehittämistyöni näkökulma painottuu työmuotojen ja menetelmien kehittämiseen, jossa korostetaan ihmisen kasvua ja itsetoteutusta sekä vuorovaikutusprosessia. Kehittämishankkeeni tuottaa tietoa uudesta toimintatavasta nuorisoneuvolassa niin kasvatus- ja perheneuvolan organisaatiolle, työntekijöille kuin muillekin nuorten parissa työskenteleville tahoille. Toimintatavan kehittäminen palvelee myös yksittäisiä nuoria pilottiryhmässä.
Pilottiryhmän nuorista oli mielekästä toimia ryhmänä, ryhmän yhteisten tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi kokemukset yksittäisestä huomioimisesta henkilökohtaisten tavoitteiden ansiosta nähtiin tärkeänä. Ryhmän nuoret sekä heidän vanhempansa kokivat nuorten saaneen uudenlaista rohkeutta sekä taitoja toimia sosiaalisissa ympäristöissä. Kymenlaakson kasvatus- ja perheneuvolassa toimintatapa koettiin mielekkääksi uudeksi tuuleksi ja työyhteisö koki saavansa innostusta ja tukea uuden toimintatavan aloittamiseen.
Kehittämisprosessin osatekijät koostuvat paitsi kehittämisprosessin kuvaamisesta myös tarve-analyysin, pilottiryhmän sekä kehittämistyön arviointihaastattelun tuloksista. Tarveanalyysilla selvitin millaiselle toimintatavalle alueella on tarvetta kartoittamalla sekä nuorisoneuvolan sisäiset tarpeet että yhteistyökumppaneiden tarpeet. Tarveanalyysin pohjalta aloin kehittämään ryhmätyömenetelmää, joka on interventiomenetelmä nuorille, jotka tarvitsevat tukea sosiaalisessa toimintakyvyssä sekä vuorovaikutustaidoissa. Nuoret voivat tällöin oman vertaisryhmänsä kanssa opetella elämässä tarvittavia taitoja, saada lisää itsetuntemusta sekä vertaisiaan ympärilleen. Pilottiryhmää tutkimalla selvitin millaisia vaikutuksia ryhmämuotoisella interventiolla on yksittäiselle nuorelle. Työyhteisölle järjestettävällä arviointihaastattelulla halusin selvittää, kuinka tällainen ryhmätyömenetelmä saadaan juurtumaan osaksi nuorisoneuvolan arkea sekä millaisia kehittämisideoita työyhteisöltä nousee.
Prosessiarvioinnin avulla sekä kehittämishankkeen kokemuksia hyödyntäen olen rakentanut toimintatavan nuorisoneuvolaan. Toimintatapa on tarkoitettu yläkouluikäisille nuorille, joilla esiintyy hankaluutta sosiaalisissa ja vuorovaikutustaidoissa. Toimintatavan tavoitteena on juurtua osaksi nuorisoneuvolan arkea ja kehitetyn toimintatavan avulla on helppo räätälöidä ryhmätoiminta, kulloisetkin erityistarpeet huomioiden. Opinnäytetyöhöni ei ole kerätty menetelmä-kansiota käytetyistä ryhmätyömenetelmistä vaan tarkoituksena on ollut tuottaa tietoa, toimintatavan kehitysprosessista nuorisoneuvolassa sekä herättää työyhteisössä avointa vuo-rovaikutteista keskustelua nuorten parissa tehtävästä työstä.
Nuorisoneuvolan toimintatavan kehittäminen tapahtuu tutkimusavusteisella kehittämisellä, jossa tutkimus on kvalitatiivista. Kehittämistyöni näkökulma painottuu työmuotojen ja menetelmien kehittämiseen, jossa korostetaan ihmisen kasvua ja itsetoteutusta sekä vuorovaikutusprosessia. Kehittämishankkeeni tuottaa tietoa uudesta toimintatavasta nuorisoneuvolassa niin kasvatus- ja perheneuvolan organisaatiolle, työntekijöille kuin muillekin nuorten parissa työskenteleville tahoille. Toimintatavan kehittäminen palvelee myös yksittäisiä nuoria pilottiryhmässä.
Pilottiryhmän nuorista oli mielekästä toimia ryhmänä, ryhmän yhteisten tavoitteiden mukaisesti. Lisäksi kokemukset yksittäisestä huomioimisesta henkilökohtaisten tavoitteiden ansiosta nähtiin tärkeänä. Ryhmän nuoret sekä heidän vanhempansa kokivat nuorten saaneen uudenlaista rohkeutta sekä taitoja toimia sosiaalisissa ympäristöissä. Kymenlaakson kasvatus- ja perheneuvolassa toimintatapa koettiin mielekkääksi uudeksi tuuleksi ja työyhteisö koki saavansa innostusta ja tukea uuden toimintatavan aloittamiseen.