The Business Environment and Culture of Mexico from the perspective of Finnish Companies
Kesseli, Tiina (2017)
Kesseli, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703113165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703113165
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa kokonaisvaltainen katselmus Meksikon liiketoimintaympäristöstä, Suomen ja Meksikon suhteista taloudellisesta näkökulmasta sekä tutkia Meksikon liiketapakulttuuria.
Tutkija on jakanut työn neljään osioon. Ensimmäiset kolme osiota antavat teoriapohjan työlle, ja viimeisessä osiossa tutkija on kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen toteuttanut tutkimuksen.
Ensimmäisessä osiossa tutkija käsittelee Meksikon poliittista, taloudellista, sosiaalista, teknologista, lainsäädännöllistä ja ekologista ympäristöä. Toisessa osiossa tarkastellaaan Suomen ja Meksikon suhteita liiketaloudellisesta näkökulmasta. Kolmannessa osiossa tarkastellaan kulttuurin eri kerroksia, joilla on vaikutusta liiketoimintaan. Viimeisessä osiossa tutkija käy läpi Meksikon liiketoimintakulttuuriin liittyvän kvalitatiivisen tutkimuksen tuloksia.
Työn näkökulmaksi valittiin hyödyllisen informaation tuottaminen suomalaisille yrityksille, jotka ovat kiinnostuneita toimimaan Meksikossa. Tutkija valitsi aiheen, koska se on hänestä mielenkiintoinen, sillä hän on suorittanut harjoittelujakson Meksikossa. Tutkijan omien, Meksikossa olevien kontaktien ansiosta hänen oli mahdollista saada jatkuvasti päivitettyä tietoa ja keskustella siitä, mikä olisi oleellista tietoa opinnäytetyön kannalta. Siitä johtuen tutkija haluaa omistaa työn niille meksikolaisille, joiden kanssa hän on käynyt pitkiä keskusteluja tähän työhön liittyviin aiheisiin.
Tutkija on jakanut työn neljään osioon. Ensimmäiset kolme osiota antavat teoriapohjan työlle, ja viimeisessä osiossa tutkija on kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen toteuttanut tutkimuksen.
Ensimmäisessä osiossa tutkija käsittelee Meksikon poliittista, taloudellista, sosiaalista, teknologista, lainsäädännöllistä ja ekologista ympäristöä. Toisessa osiossa tarkastellaaan Suomen ja Meksikon suhteita liiketaloudellisesta näkökulmasta. Kolmannessa osiossa tarkastellaan kulttuurin eri kerroksia, joilla on vaikutusta liiketoimintaan. Viimeisessä osiossa tutkija käy läpi Meksikon liiketoimintakulttuuriin liittyvän kvalitatiivisen tutkimuksen tuloksia.
Työn näkökulmaksi valittiin hyödyllisen informaation tuottaminen suomalaisille yrityksille, jotka ovat kiinnostuneita toimimaan Meksikossa. Tutkija valitsi aiheen, koska se on hänestä mielenkiintoinen, sillä hän on suorittanut harjoittelujakson Meksikossa. Tutkijan omien, Meksikossa olevien kontaktien ansiosta hänen oli mahdollista saada jatkuvasti päivitettyä tietoa ja keskustella siitä, mikä olisi oleellista tietoa opinnäytetyön kannalta. Siitä johtuen tutkija haluaa omistaa työn niille meksikolaisille, joiden kanssa hän on käynyt pitkiä keskusteluja tähän työhön liittyviin aiheisiin.