”Hän niinku kotonaki oikee nauttii, ku mä puhun hänelle sitä englantia" : vanhempien kokemuksia englanninkielisestä kielisuihkuttelusta
Metsämäki, Saara; Padinki, Emma (2017)
Metsämäki, Saara
Padinki, Emma
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703103160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703103160
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää suomen kieltä äidinkielenään tai toisena kielenään puhuvien lasten vanhempien kokemuksia, näkemyksiä ja odotuksia englanninkielisestä varhaiskasvatuksesta. Tavoitteena oli saada selville vanhempien perusteluja englanninkielisen varhaiskasvatuksen valitsemiseksi lapselleen, kuinka englannin kielen oppiminen näkyy lapsessa, tuetaanko kielen oppimista kotioloissa ja millaista on päiväkodin ja vanhempien välinen yhteistyö. Yhteistyöpäiväkotien tulevan toiminnan kehittämiseksi kartoitettiin myös vanhempien kehitysehdotuksia ja palautteita päiväkotien kielenopetuskäytänteistä ja toiminnasta. Aihe on ajankohtainen, sillä englannin kielen osaamisen merkitys kasvaa jatkuvasti globalisoituvassa maailmassa ja kielikylpyopetuksen kysyntä on nousussa.
Tutkimuksemme kohteena olivat suomen kieltä äidinkielenään tai toisena kielenään puhuvien 3–5-vuotiaiden lasten vanhemmat. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin sekä puolistrukturoidulla yksilöhaastattelulla että sähköisellä kyselylomakkeella. Aineisto koostui neljän vanhemman näkemyksistä. Vanhemmat olivat kahden eri päiväkotiryhmän asiakkaita. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, joka pohjautui vahvasti
tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustulokset osoittivat, että vanhempien valintaperusteet englanninkieliselle kielisuihkuttelulle olivat pääasiallisesti lähtöisin perheen elämäntilanteesta ja vanhempien omasta kiinnostuksesta kieliin. Kaikki tutkimukseen osallistuneet vanhemmat kertoivat tukevansa lapsensa englannin kielen oppimista kotioloissa, esimerkiksi toistelemalla päiväkodissa opittuja sanoja ja fraaseja. Tutkimustulosten mukaan kielen oppiminen näkyi lapsissa muun muassa kieltä kohtaan lisääntyneenä kiinnostuksena sekä englanninkielisten sanojen ja laulujen oma-aloitteisena toisteluna. Vanhempien palautteet päiväkotien toiminnasta vaihtelivat päiväkotikohtaisesti. Kehitettävää vastaajien mielestä oli muun muassa vanhempien toiveiden huomioimisessa ja englanninkielisen opetuksen määrässä.
Tutkimus antaa tietoa englanninkielisestä varhaiskasvatuksesta muun muassa vanhemmille, jotka miettivät kyseistä varhaiskasvatusmuotoa lapsilleen. Lisäksi tutkimuksen tuloksista on hyötyä englanninkielisten päiväkotiryhmien tulevaisuuden toimintaa kehitettäessä. Tutkimus antaa pohjaa mahdollisille jatkotutkimuksille, esimerkiksi englanninkielisen esiopetuksen tai peruskoulun kentällä.
Tutkimuksemme kohteena olivat suomen kieltä äidinkielenään tai toisena kielenään puhuvien 3–5-vuotiaiden lasten vanhemmat. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin sekä puolistrukturoidulla yksilöhaastattelulla että sähköisellä kyselylomakkeella. Aineisto koostui neljän vanhemman näkemyksistä. Vanhemmat olivat kahden eri päiväkotiryhmän asiakkaita. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, joka pohjautui vahvasti
tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustulokset osoittivat, että vanhempien valintaperusteet englanninkieliselle kielisuihkuttelulle olivat pääasiallisesti lähtöisin perheen elämäntilanteesta ja vanhempien omasta kiinnostuksesta kieliin. Kaikki tutkimukseen osallistuneet vanhemmat kertoivat tukevansa lapsensa englannin kielen oppimista kotioloissa, esimerkiksi toistelemalla päiväkodissa opittuja sanoja ja fraaseja. Tutkimustulosten mukaan kielen oppiminen näkyi lapsissa muun muassa kieltä kohtaan lisääntyneenä kiinnostuksena sekä englanninkielisten sanojen ja laulujen oma-aloitteisena toisteluna. Vanhempien palautteet päiväkotien toiminnasta vaihtelivat päiväkotikohtaisesti. Kehitettävää vastaajien mielestä oli muun muassa vanhempien toiveiden huomioimisessa ja englanninkielisen opetuksen määrässä.
Tutkimus antaa tietoa englanninkielisestä varhaiskasvatuksesta muun muassa vanhemmille, jotka miettivät kyseistä varhaiskasvatusmuotoa lapsilleen. Lisäksi tutkimuksen tuloksista on hyötyä englanninkielisten päiväkotiryhmien tulevaisuuden toimintaa kehitettäessä. Tutkimus antaa pohjaa mahdollisille jatkotutkimuksille, esimerkiksi englanninkielisen esiopetuksen tai peruskoulun kentällä.