Kannustaako taidelähtöisten menetelmien käyttäminen perheitä kommunikaatio-opetuksiin?
Ahola, Päivi (2017)
Ahola, Päivi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703093117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703093117
Tiivistelmä
Kommunikaatio-opetuksen tavoitteena on, että puhevammaisella lapsella ja hänen perheellä on yhteinen kieli sekä kommunikaatiokeino. Opetusten alussa perheillä ei ole mitään tietoa siitä, millaisia menetelmiä kommunikaatio-opettajat voivat opetusten aikana käyttää.
Kehittämistyön alussa perheiltä kysyttiin, millaisia menetelmiä he toivovat opettajan käyttävän opetusten aikana. Perheet kertoivat, että he toivoisivat opettajan käyttävän enemmän lauluja, loruja ja runoja kuin mitä aiempina vuosina olimme käyttäneet. Kehittämistyölle on tarve, jotta voidaan jatkossa taata laadukas palvelu. Lisäksi se on myös ajankohtainen, koska kommunikaatio-opettajien ammattitaitoa täytyy kehittää lisää.
Opinnäytetyön tilaajana on Olivia kommunikaatio-opetus & tulkkauspalvelut, jonka toiminta on keskittynyt sosiaalihuoltopalveluihin. Kehitettäessä uusia menetelmiä tuottajan on huolehdittava siitä, että uusi menetelmä tukee puhevammaisten ihmisten koko toimintaympäristöä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen tulee perustua viranomaisen tekemään päätökseen, ja toteuttajan väliseen kirjalliseen sopimukseen. Sopimuksessa pitää olla on määriteltynä palvelun tuottaminen, sen ehdot, asiakasmaksut, velvollisuudet sekä oikeudet joita palveluntuottajalla ja asiakkailla on.
Tutkimustapa oli kvalitatiivinen. Kehittämistyön aikana perheiltä saatiin informaatiota taidelähtöisen menetelmän tarpeesta, sekä siitä miten menetelmä toimii parhaiten puhevammaisen lapsen toimintaympäristössä. Prosessin aikana kehitetty menetelmä annettiin yrityksen kommunikaatio-opettajille kokeiltavaksi. Halusimme näin selvittää uuden menetelmän käyttökelpoisuuden alan ammattilaisilla. Kommunikaatio-opettajille lähetettiin tutkimuskyselyt kirjallisesti lomakehaastatteluna.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin perheiden ja kommunikaatio-opettajien vastauksista. Kehittämistyön tuloksena taidelähtöinen menetelmä antaa paremman mahdollisuuden kannustavampaan ja kiinnostavampaan opetukseen. Menetelmä toimii paremmin nyt, kuin verrattuna aikaisempiin vuosiin. Tutkimustyön tuloksia aiomme hyödyntää tulevaisuudessa lisää, koska yrityksen henkilökunta on kasvanut kehittämistyön aikana.
Kehittämistyön alussa perheiltä kysyttiin, millaisia menetelmiä he toivovat opettajan käyttävän opetusten aikana. Perheet kertoivat, että he toivoisivat opettajan käyttävän enemmän lauluja, loruja ja runoja kuin mitä aiempina vuosina olimme käyttäneet. Kehittämistyölle on tarve, jotta voidaan jatkossa taata laadukas palvelu. Lisäksi se on myös ajankohtainen, koska kommunikaatio-opettajien ammattitaitoa täytyy kehittää lisää.
Opinnäytetyön tilaajana on Olivia kommunikaatio-opetus & tulkkauspalvelut, jonka toiminta on keskittynyt sosiaalihuoltopalveluihin. Kehitettäessä uusia menetelmiä tuottajan on huolehdittava siitä, että uusi menetelmä tukee puhevammaisten ihmisten koko toimintaympäristöä. Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen tulee perustua viranomaisen tekemään päätökseen, ja toteuttajan väliseen kirjalliseen sopimukseen. Sopimuksessa pitää olla on määriteltynä palvelun tuottaminen, sen ehdot, asiakasmaksut, velvollisuudet sekä oikeudet joita palveluntuottajalla ja asiakkailla on.
Tutkimustapa oli kvalitatiivinen. Kehittämistyön aikana perheiltä saatiin informaatiota taidelähtöisen menetelmän tarpeesta, sekä siitä miten menetelmä toimii parhaiten puhevammaisen lapsen toimintaympäristössä. Prosessin aikana kehitetty menetelmä annettiin yrityksen kommunikaatio-opettajille kokeiltavaksi. Halusimme näin selvittää uuden menetelmän käyttökelpoisuuden alan ammattilaisilla. Kommunikaatio-opettajille lähetettiin tutkimuskyselyt kirjallisesti lomakehaastatteluna.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin perheiden ja kommunikaatio-opettajien vastauksista. Kehittämistyön tuloksena taidelähtöinen menetelmä antaa paremman mahdollisuuden kannustavampaan ja kiinnostavampaan opetukseen. Menetelmä toimii paremmin nyt, kuin verrattuna aikaisempiin vuosiin. Tutkimustyön tuloksia aiomme hyödyntää tulevaisuudessa lisää, koska yrityksen henkilökunta on kasvanut kehittämistyön aikana.