Uuden hankintalain vaikutukset pk-yritysten asemaan julkisissa tarjouskilpailuissa
Saukkonen, Samuel (2017)
Saukkonen, Samuel
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082185
Tiivistelmä
Tutkimus uudesta hankintalaista ja sen vaikutuksista pk-yrityksiin julkisissa hankinnoissa valikoitui aiheeksi ajankohtansa vuoksi. Hankintalakimuutos tuli voimaan virallisesti 14.12.2016. Itse lain säädökset olivat jo tiedossa etukäteen, mutta siitä ei ole vielä käytännön kokemusta hankintojen osalta.
Lain muutos vaikuttaa suureen joukkoon toimijoita, sillä Suomen valtion budjetista käytetään noin kolmasosa erilaisiin hankintoihin. Suomen yrityksistä 98% kuuluu pk-yrityksiin, joten lakimuutos koskee erityisesti niitä. Tavoitteena oli selvittää, miten lakimuutos vaikuttaa pk-yritysten asemaan julkisissa tarjouskilpailuissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myynnin kautta vanhaa ja uutta hankintalakia sekä niiden eroja. Itse tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä puhelinhaastattelun muodossa. Tutkimustulokset litteroitiin ja teemoitettiin ja näiden perusteella tehtiin pohdinta
Tutkimustuloksissa lakimuutoksissa nousi 11 eri teemaa, jotka vaikuttavat pk-yrityksien mahdollisuuksiin. Johtopäätöksinä näistä 11 eri teemasta lähes kaikki vaikuttivat positiivisesti pk-yrityksien osallistumisista julkisiin hankintoihin. Pk-yritysten kannattaa hyödyntää lakimuutosta osallistumalla julkisiin hankintoihin ja hyödyntää kilpailu- ja kuluttajaviraston velvollisuutta auttaa yrityksiä hankinnoissa.
Kaiken kaikkiaan aihe on juuri muuttuneen lain vuoksi sekä ajankohtainen että tärkeä. Opinnäytetyö tarjoaa uutta tietoa sekä pk-yrityksille että hankintayksiköille. Työssä tulevat ilmi suurimmat lakimuutokset sekä niiden mahdolliset vaikutukset pohjautuen kvalitatiivisen tutkimuksen haastattelujen johtopäätöksiin. Tutkimus on hyödyllinen kaikille heille, ketkä millään tapaa tulevat tarvitsemaan koottua uutta tietoa hankintalaista, sen muutoksista sekä asiantuntijoiden mielipidettä mahdollisista muutoksista.
Lain muutos vaikuttaa suureen joukkoon toimijoita, sillä Suomen valtion budjetista käytetään noin kolmasosa erilaisiin hankintoihin. Suomen yrityksistä 98% kuuluu pk-yrityksiin, joten lakimuutos koskee erityisesti niitä. Tavoitteena oli selvittää, miten lakimuutos vaikuttaa pk-yritysten asemaan julkisissa tarjouskilpailuissa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään myynnin kautta vanhaa ja uutta hankintalakia sekä niiden eroja. Itse tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä puhelinhaastattelun muodossa. Tutkimustulokset litteroitiin ja teemoitettiin ja näiden perusteella tehtiin pohdinta
Tutkimustuloksissa lakimuutoksissa nousi 11 eri teemaa, jotka vaikuttavat pk-yrityksien mahdollisuuksiin. Johtopäätöksinä näistä 11 eri teemasta lähes kaikki vaikuttivat positiivisesti pk-yrityksien osallistumisista julkisiin hankintoihin. Pk-yritysten kannattaa hyödyntää lakimuutosta osallistumalla julkisiin hankintoihin ja hyödyntää kilpailu- ja kuluttajaviraston velvollisuutta auttaa yrityksiä hankinnoissa.
Kaiken kaikkiaan aihe on juuri muuttuneen lain vuoksi sekä ajankohtainen että tärkeä. Opinnäytetyö tarjoaa uutta tietoa sekä pk-yrityksille että hankintayksiköille. Työssä tulevat ilmi suurimmat lakimuutokset sekä niiden mahdolliset vaikutukset pohjautuen kvalitatiivisen tutkimuksen haastattelujen johtopäätöksiin. Tutkimus on hyödyllinen kaikille heille, ketkä millään tapaa tulevat tarvitsemaan koottua uutta tietoa hankintalaista, sen muutoksista sekä asiantuntijoiden mielipidettä mahdollisista muutoksista.