Viittomakansio lapsen toimintaterapiatuokioon
Koponen, Kaisa (2016)
Koponen, Kaisa
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073024
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä viittomakansio toimintaterapeuttien käyttöön toimintaterapiatuokioon, jossa asiakkaana on lapsi tai nuori. Sen lisäksi tavoitteena oli selvittää millainen viittomakansio soveltuisi parhaiten toimintaterapeutin käyttöön ja onko viittomakansiosta ollut apua kommunikoinnissa asiakkaan kanssa. Opinnäytetyön tilaajana oli toimintaterapiayritys AM-Pollex Therapy Oy.
Opinnäytetyö sisältää toiminnallisen osuuden eli viittomakansion, joka on paperisessa muodossa sekä kirjallisen raportoinnin kansion tekoprosessista ja toimivuudesta. Kirjallisessa osuudessa on kerrottu mitä on toimintaterapia yleisesti ja myös hieman tietoa lasten toimintaterapiasta. Tietoperustaosuuteen kuuluu myös perustietoa kommunikoinnista ja tukiviittomista ja niiden käytöstä.
Tutkimusmenetelminä käytin havainnointia ja kyselyä. Havainnoinnin ja kyselyn perusteella keräsin aineistoa kansiota varten ja selvitin keskeisiä seikkoja, joita tarvitaan toimivan viittomakansion tekoon, sekä valmiin kansion käyttökokemuksia. Havainnointi osuuteen kuului käyminen toimintaterapiatuokioissa seuraamassa ja seuraaminen, minkälaisissa tilanteissa toimintaterapeutti käyttää viittomia ja millaisia viittomien tulee olla. Loppu kyselyn tein lähettämällä kaksi kysymystä toimintaterapeuteille, jossa kysyin heidän kommenttejaan kansiosta, ja onko siitä ollut apua asiakkaan kanssa kommunikoinnissa ja minkälaista apua he ovat kokeneet kansion antavan.
Opinnäytetyö sisältää toiminnallisen osuuden eli viittomakansion, joka on paperisessa muodossa sekä kirjallisen raportoinnin kansion tekoprosessista ja toimivuudesta. Kirjallisessa osuudessa on kerrottu mitä on toimintaterapia yleisesti ja myös hieman tietoa lasten toimintaterapiasta. Tietoperustaosuuteen kuuluu myös perustietoa kommunikoinnista ja tukiviittomista ja niiden käytöstä.
Tutkimusmenetelminä käytin havainnointia ja kyselyä. Havainnoinnin ja kyselyn perusteella keräsin aineistoa kansiota varten ja selvitin keskeisiä seikkoja, joita tarvitaan toimivan viittomakansion tekoon, sekä valmiin kansion käyttökokemuksia. Havainnointi osuuteen kuului käyminen toimintaterapiatuokioissa seuraamassa ja seuraaminen, minkälaisissa tilanteissa toimintaterapeutti käyttää viittomia ja millaisia viittomien tulee olla. Loppu kyselyn tein lähettämällä kaksi kysymystä toimintaterapeuteille, jossa kysyin heidän kommenttejaan kansiosta, ja onko siitä ollut apua asiakkaan kanssa kommunikoinnissa ja minkälaista apua he ovat kokeneet kansion antavan.