Miks en hyppäis? : Lasten fyysisen aktiivisuuden lisääminen Reggio Emilia -pedagogiikkaa soveltavassa päiväkodissa osallisuuden keinoin
Einiö, Eeva (2017)
Einiö, Eeva
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703073017
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, miten osallisuuden keinoin voisi lisätä lasten fyysistä aktiivisuutta ja mahdollisuuksia liikkumiseen Reggio Emilia -pedagogiikkaa soveltavassa päiväkodissa, Pilke Aarteiden talossa. Tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia lapset näkevät fyysisen aktiivisuuden suhteen, jos päiväkodin liikkumista rajoittavia sääntöjä purettaisiin. Lisäksi tutkimuskohteena olivat vapaammasta liikkumisesta mahdollisesti aiheutuvat vaarat sekä lasten toivomukset ja ideat liikunnallisemman oppimisympäristön rakentamiseksi. Tutkimuksessa sivutaan myös kysymystä siitä, miksi lasten fyysisen aktiivisuuden määrä lisääntyy aikuisen etääntyessä. Tutkimus toteutettiin tutkijalla tutussa päiväkodissa ja tutkimukseen valittiin kuusi 4–5-vuotiasta lasta, joista lopulta neljä osallistui tutkimukseen.
Tutkimusprojektin teoreettiseksi viitekehykseksi muodostuivat varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset erityisesti 4–5-vuotiaiden lasten ryhmän kannalta, lapsen osallisuus, lähikehityksen vyöhyke, oppimisympäristö sekä Reggio Emilia pedagogiikka. Koska tutkimus toteutettiin hyödyntäen Reggio Emilia pedagogiikasta tuttua projektityöskentelyä, on sitä sivuttu teoriaosuudessa omana kokonaisuutenaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin osallistuvan videohaastattelun ja havainnoinnin sekä lasten tuottamien piirustusten avulla. Aineiston analyysi suoritettiin teemoittelemalla videoilta litteroidut keskustelut sekä lasten toiminta havainnoinnin aikana. Lisäksi lasten piirroksiin käytettiin hermeneuttista menetelmää pyrkien ymmärtämään ja selittämään niistä tehtyjä havaintoja, sillä lisäkysymysten esittäminen piirroksista ei ollut enää mahdollista.
Tutkimustuloksista nousseet teemat olivat päiväkodin sääntöjen suuri määrä, lasten ideat ja toiveet liikunnan suhteen, lasten näkemät vaarat ja uhkat liikuntatilanteissa. Lisäksi tutkimus antoi vastauksia siihen, mitä varhaiskasvattajilta vaaditaan, jotta lasten liikkuminen voisi olla vapaampaa. Tutkimuksen mukaan lapsia kannustaa liikkumaan ennen kaikkea vertaisryhmä sekä oppimisympäristön rakentaminen yhdessä. Nämä tulokset ovat linjassa aiemman tutkimustiedon kanssa.
Tutkimusprojektin teoreettiseksi viitekehykseksi muodostuivat varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset erityisesti 4–5-vuotiaiden lasten ryhmän kannalta, lapsen osallisuus, lähikehityksen vyöhyke, oppimisympäristö sekä Reggio Emilia pedagogiikka. Koska tutkimus toteutettiin hyödyntäen Reggio Emilia pedagogiikasta tuttua projektityöskentelyä, on sitä sivuttu teoriaosuudessa omana kokonaisuutenaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin osallistuvan videohaastattelun ja havainnoinnin sekä lasten tuottamien piirustusten avulla. Aineiston analyysi suoritettiin teemoittelemalla videoilta litteroidut keskustelut sekä lasten toiminta havainnoinnin aikana. Lisäksi lasten piirroksiin käytettiin hermeneuttista menetelmää pyrkien ymmärtämään ja selittämään niistä tehtyjä havaintoja, sillä lisäkysymysten esittäminen piirroksista ei ollut enää mahdollista.
Tutkimustuloksista nousseet teemat olivat päiväkodin sääntöjen suuri määrä, lasten ideat ja toiveet liikunnan suhteen, lasten näkemät vaarat ja uhkat liikuntatilanteissa. Lisäksi tutkimus antoi vastauksia siihen, mitä varhaiskasvattajilta vaaditaan, jotta lasten liikkuminen voisi olla vapaampaa. Tutkimuksen mukaan lapsia kannustaa liikkumaan ennen kaikkea vertaisryhmä sekä oppimisympäristön rakentaminen yhdessä. Nämä tulokset ovat linjassa aiemman tutkimustiedon kanssa.