Ruusun viisi ensimmäistä vuotta : Ruusun perhekuntoutukseen osallistuneiden perheiden kokemuksia kuntoutusjaksosta ja sen vaikutuksista
Laitinen, Minna (2017)
Laitinen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702092249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702092249
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Kirkkopalvelut Ry:n toimeksiannosta. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa siitä, miten perheet ovat kokeneet perhekuntoutusjakson Ruusussa ja kuinka he ovat kokeneet jakson vaikutukset oman perheensä arjessa. Toisena tehtävänä oli koota asiakasprofiili ja perhekuntoutukseen ohjautumisen taustalla olevat viralliset syyt. Opinnäytetyön lopputulemana löydettiin kehittämiskohteita Ruusun toimintaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella kyselyllä, joka postitettiin kaikille niille entisille Ruusun asiakkaille, joiden yhteystiedot saatiin. Kaikkiaan kyselylomakkeita postitettiin 67 kappaletta. Vastausprosentti jäi alhaiseksi, sillä vain 16 lomaketta palautui täytettynä. Aineistoa laajennettiin vertaamalla kyselyn tuloksia valmiisiin asiakaspalautteisiin, jotka asiakkailta on kuntoutusjakson jälkeen kerätty. Asiakaspalautelomakkeita oli käytettävissä kaikkiaan 65 kappaletta. Perhekuntoutuksen asiakasprofiili ja kuntoutukseen ohjautumisen syyt kartoitettiin tutkimalla asiakastietorekisteri. Rekisteri kattoi kaikkiaan 75 perheen ja 235 asiakkaan tiedot.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että Ruusussa olleet asiakasperheet ovat hyötyneet kuntoutusjaksosta. Henkilökunnan merkitys ja varsinkin aikuisten henkilökohtainen työskentely korostuivat työskentelyssä kuntoutusta tukevina asioina. Kehittämiskohteiksi Ruusun toimintaa ajatellen löydettiin muun muassa ryhmätoimintojen sisältöjen ja toteutuksen uudelleen suunnittelu sekä mahdollisten arviointijaksojen tuotteistaminen omaksi kokonaisuudekseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella kyselyllä, joka postitettiin kaikille niille entisille Ruusun asiakkaille, joiden yhteystiedot saatiin. Kaikkiaan kyselylomakkeita postitettiin 67 kappaletta. Vastausprosentti jäi alhaiseksi, sillä vain 16 lomaketta palautui täytettynä. Aineistoa laajennettiin vertaamalla kyselyn tuloksia valmiisiin asiakaspalautteisiin, jotka asiakkailta on kuntoutusjakson jälkeen kerätty. Asiakaspalautelomakkeita oli käytettävissä kaikkiaan 65 kappaletta. Perhekuntoutuksen asiakasprofiili ja kuntoutukseen ohjautumisen syyt kartoitettiin tutkimalla asiakastietorekisteri. Rekisteri kattoi kaikkiaan 75 perheen ja 235 asiakkaan tiedot.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että Ruusussa olleet asiakasperheet ovat hyötyneet kuntoutusjaksosta. Henkilökunnan merkitys ja varsinkin aikuisten henkilökohtainen työskentely korostuivat työskentelyssä kuntoutusta tukevina asioina. Kehittämiskohteiksi Ruusun toimintaa ajatellen löydettiin muun muassa ryhmätoimintojen sisältöjen ja toteutuksen uudelleen suunnittelu sekä mahdollisten arviointijaksojen tuotteistaminen omaksi kokonaisuudekseen.