Att stärka barns självkänsla i daghems -och skolmiljö
Härus, Charlotta (2017)
Härus, Charlotta
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703052932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703052932
Tiivistelmä
Itsetuntoon liittyy tietoisuus oman persoonallisuuden arvon sekä tuntea itsensä arvokkaaksi. Itsetuntoon kuuluu itsensä hyväksyminen ja itsekunnioitusta. Se on ominaisuus, joka voi olla korkea tai matala. Se kertoo meille mitä ja miten me olemme. Itsetunto on myös tärkeä tekijä mielenterveydelle. Työssä pyritään tuomaan esiin ja tutkia eri menetelmiä, joilla voidaan vahvistaa 5-16 ikäisiä lapsien itsetuntoa. Kysymys, johon opinnäytetyö yrittää vastata on: Millä menetelmillä voidaan vahvistaa lapsen itsetuntoa? Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty voimaantumisen teoriaa sosiaalisesta pedagogisesta näkökulmasta. Opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus ja analyysi menetelmänä on käytetty sisältöanalyysia. Sisältöanalyysin avulla jaetaan tulokset eri teemoihin ja luokkiin. Tulos on laaja ja sisältää viisi eri luokkaa. Tulokset osoittavat, että itsetunto voidaan vahvistaa seuraavin tavoin: Erilaisilla ennaltaehkäisevillä ohjelmilla sekä liikunnan kautta, ja ensisijaisesti joukkuelajeissa ja mikäli on hyvä käsistys itsestään urheilun alueella. Kehun kautta jos se annetaan oikealla tavalla sekä lapsen itse tekemä henkilökohtaisen taiteen kautta, mikä ripustetaan luokkahuoneessa. Ja myös musiikkioppituntien kautta. Tulokset työstäni voidaan käyttää sekä päivähoito -ja kouluympäristössä sekä voi inspiroida ottamaan FRIENDS ohjelman käyttöön.