Uuden toimihenkilön sitouttaminen hyvällä työhönopastuksella Optia Palveluiden asiakirjatuotantoon
Lappalainen, Jaana (2017)
Lappalainen, Jaana
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703052928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703052928
Tiivistelmä
Digitalisaation räjähdysmäisen lisääntymisen vuoksi asiantuntijatyö tulee kasvamaan jatkuvasti. Kilpailu osaavista ammattilaisista yritysten välillä kiihtyy. Yritysten pitäisi tämän vuoksi kiinnittää huomiota henkilöstönsä sitouttamiseen ja sitoutumiseen vaikuttaviin tekijöihin pystyäkseen pitämään ammattitaitoinen henkilökunta itsellään. Sitoutunut henkilökunta on myös tehokas ja tuottava. Hyvä perehdyttäminen ja ennen kaikkea hyvä työhönopastus on yksi merkittävä asia, joka vaikuttaa työntekijän sitoutumiseen. Työhönopastuksen laadulla voidaan vaikuttaa uuden tai uutta opettelevan työntekijän työn tekemisen laatuun, työhyvinvointiin ja motivaatioon. Hyvä työhönopastus voi tuoda mukanaan myös työyhteisön kehittämisideoita.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten Optia Palveluiden asiakirjatuotannon uusi toimihenkilö saadaan sitoutettua työhönsä ja organisaatioonsa jo työhönopastusvaiheessa ja mikä merkitys sitoutumisella on organisaatiossa. Lisäksi haluttiin selvittää millaisena hyvä työhönopastus nähdään. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään käytännön keinoja työntekijän sitouttamiselle ja miten niitä voidaan hyödyntää työhönopastuksessa. Lähtökohtana on, ettei asiakirjatuotannossa tulisi jatkossakaan vaihtuvuutta ja että toimihenkilöiden työn ja osaamisen laatu saataisiin tasaisemmaksi työhönopastuksen avulla.
Opinnäytetyössäni on ensin teoriaosuus, jossa perehdytään sitoutumista ja työhönopastusta käsittelevään kirjalli-suuteen. Teoriaperustan jälkeen tulee tutkimusosuus. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kaikki kahdeksan Op-tia Palveluiden asiakirjatuotannon toimihenkilöä. Tutkimustulokset analysoitiin, esitettiin johtopäätökset ja tehtiin kehittämisehdotukset. Opinnäytetyö sisältää myös toisen osan, työhönopastusoppaan asiakirjatuotannolle. Siihen on kerätty ohjeita opastajalle, yleistä informaatiota Säästöpankki Optiasta sekä tietoa Optia Palveluiden asiakirjatuotannolle kuuluvista tehtävistä. Lisäksi oppaaseen on kirjoitettu asiakirjatuotannon vinkkejä, jotka tulivat esille haastatteluissa.
Tutkimuksen mukaan toimihenkilön sitoutumisella on todella suuri merkitys varsinkin työyhteisössä, joka toimii tiiminä. Jokainen kantaa vastuunsa ja toiset voivat luottaa että työt tulevat tehtyä. Toiminta on tehokasta ja saavu-tetaan asetetut tavoitteet. Uuden toimihenkilön sitouttamisen perustana on hyvä perehdytys ja työhönopastus. Työhönopastukselle pitää antaa aikaa ja opastaja tulisi olla nimetty. Vierihoitomallia ja palautekeskusteluja pidettiin tärkeinä. Myös oppimis- ja opastustyyleillä nähtiin olevan merkitystä. Se, että uusi työntekijä otetaan heti työyhteisöön mukaan ja hänen mielipiteitään arvostetaan tasavertaisesti, nähtiin todella merkityksellisenä uuden työnteki-jän sitoutumisen kannalta.
Hyvä työhönopastus on tutkimuksen mukaan riittävän pitkä ja suunnitelmallinen, asia opastetaan sopivina palasina. Opastajan pitäisi keskittyä vain opastamiseen silloin kun hän sitä tekee ja opastajan tulisi opastaa myös tiedon hakemisessa. Opastajan itsensä tulisi olla riittävän ammattitaitoinen. Työvälineet ja koneet sekä opastuspaikka pitäisi olla valmiina ja rauhallisessa paikassa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten Optia Palveluiden asiakirjatuotannon uusi toimihenkilö saadaan sitoutettua työhönsä ja organisaatioonsa jo työhönopastusvaiheessa ja mikä merkitys sitoutumisella on organisaatiossa. Lisäksi haluttiin selvittää millaisena hyvä työhönopastus nähdään. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään käytännön keinoja työntekijän sitouttamiselle ja miten niitä voidaan hyödyntää työhönopastuksessa. Lähtökohtana on, ettei asiakirjatuotannossa tulisi jatkossakaan vaihtuvuutta ja että toimihenkilöiden työn ja osaamisen laatu saataisiin tasaisemmaksi työhönopastuksen avulla.
Opinnäytetyössäni on ensin teoriaosuus, jossa perehdytään sitoutumista ja työhönopastusta käsittelevään kirjalli-suuteen. Teoriaperustan jälkeen tulee tutkimusosuus. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kaikki kahdeksan Op-tia Palveluiden asiakirjatuotannon toimihenkilöä. Tutkimustulokset analysoitiin, esitettiin johtopäätökset ja tehtiin kehittämisehdotukset. Opinnäytetyö sisältää myös toisen osan, työhönopastusoppaan asiakirjatuotannolle. Siihen on kerätty ohjeita opastajalle, yleistä informaatiota Säästöpankki Optiasta sekä tietoa Optia Palveluiden asiakirjatuotannolle kuuluvista tehtävistä. Lisäksi oppaaseen on kirjoitettu asiakirjatuotannon vinkkejä, jotka tulivat esille haastatteluissa.
Tutkimuksen mukaan toimihenkilön sitoutumisella on todella suuri merkitys varsinkin työyhteisössä, joka toimii tiiminä. Jokainen kantaa vastuunsa ja toiset voivat luottaa että työt tulevat tehtyä. Toiminta on tehokasta ja saavu-tetaan asetetut tavoitteet. Uuden toimihenkilön sitouttamisen perustana on hyvä perehdytys ja työhönopastus. Työhönopastukselle pitää antaa aikaa ja opastaja tulisi olla nimetty. Vierihoitomallia ja palautekeskusteluja pidettiin tärkeinä. Myös oppimis- ja opastustyyleillä nähtiin olevan merkitystä. Se, että uusi työntekijä otetaan heti työyhteisöön mukaan ja hänen mielipiteitään arvostetaan tasavertaisesti, nähtiin todella merkityksellisenä uuden työnteki-jän sitoutumisen kannalta.
Hyvä työhönopastus on tutkimuksen mukaan riittävän pitkä ja suunnitelmallinen, asia opastetaan sopivina palasina. Opastajan pitäisi keskittyä vain opastamiseen silloin kun hän sitä tekee ja opastajan tulisi opastaa myös tiedon hakemisessa. Opastajan itsensä tulisi olla riittävän ammattitaitoinen. Työvälineet ja koneet sekä opastuspaikka pitäisi olla valmiina ja rauhallisessa paikassa.