Yhteisöllisen markkinointistrategiaprosessin toteuttaminen
Rönkkö, Marja (2017)
Rönkkö, Marja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703032889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703032889
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on tutkittu, miten markkinointistrategiaprosessi on toteutettu monialaisessa organisaatiossa ja millainen sisältö markkinointistrategiassa on. Markkinointistrategian tavoitteena on kehittää kohdeorganisaation liiketoimintaa asiakkuuksien näkökulmasta. Kohdeorganisaatiossa ei ole aiemmin toteutettu strategiaprosesseja, joten kokemus oli uusi. Strategiaprosessi kesti suunnittelusta toteutukseen kokonaisuudessaan kymmenen kuu-kautta, jonka tuloksena luotiin markkinointistrategia toimenpide-ehdotuksineen.
Opinnäytetyön viitekehys rakentuu markkinointistrategiaan kuuluvista liiketoiminnan osa-alueista sekä asiakkuuksien vaikutuksesta markkinointiin. Pääpaino tutkimuksessa on strategiaprosessin toteutuksessa ja sen sisällössä, sekä asiakkuuksissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena toimintatutkimuksen periaatteita noudattaen. Ilmiön ymmärtämiseksi aineistoa kerättiin teoriatiedosta, erilaisista organisaation dokumenteista sekä Business Model Canvasia, jota käytettiin apuna toimintaympäristön hahmottamisessa. Itse strategiaprosessissa aineistoa saatiin henkilöstölle tehdyn kyselyn avulla, keskusteluista henkilöstön kanssa sekä työpajoissa, jossa toteutettiin osallistuvaa havainnointia, jonka tulokset dokumentoitiin. Työpajoissa käytettiin aivoriihi-menetelmää. Strategia-prosessi sisälsi yhteensä seitsemän työpajaa, joissa jokaisessa käsiteltiin yhtä markkinointistrategian osa-aluetta keskustellen. Työpajojen muistioiden pohjalta luotiin lopuksi markkinointistrategia kehittämistoimenpide-ehdotuksineen. Strategian sisällön suunnittelussa otettiin huomioon organisaation toimintaperiaatteet ja tavoitteet yleisesti liiketoiminnassa sekä markkinoinnissa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että markkinointistrategiaprosessin toteuttaminen monialaisessa organisaatiossa vaatii vahvan tietämyksen organisaation toiminnasta ja prosessi on suunniteltava organisaatioläh-töisesti, jotta lopullinen strategia palvelisi mahdollisimman hyvin käyttäjiä. Markkinoinnillinen ajattelutapa vahvistui prosessin aikana kohdeorganisaatiossa, johtuen vastuuhenkilöiden osallistamisesta prosessiin työpajojen avulla. Ymmärrys markkinoinnin vaikutuksiin organisaation liiketoiminnassa, ja miten sitä voidaan hyödyntää toiminnan kehittämisessä paremmin, kasvoi. Markkinointistrategian jalkauttaminen organisaatioon vaatii vastuuhenkilöiden motivaation osallistua myös jatkossa laadittujen toimenpiteiden toteuttamiseen, joten koko toiminnan hahmottaminen suhteessa markkinointiin oli tarpeellista.
Markkinointistrategiaprosessin myötä kohdeorganisaation markkinointi on jatkossa selkeämpää ja suunnitelmalli-sempaa. Prosessin tuotoksena syntyi markkinointistrategia, joka jatkossa toimii myynnin ja markkinoinnin työkaluna. Markkinointistrategia ohjaa myyntiä ja markkinointia saavuttamaan asetetut tavoitteet joilla liiketoimintaa saadaan kehitettyä asiakaslähtöisemmäksi. Strategiaan laaditut kehittämistoimenpiteet tullaan toteuttamaan vuoden 2017 aikana ja strategiaa päivitetään jatkossa vuosittain.
Opinnäytetyön viitekehys rakentuu markkinointistrategiaan kuuluvista liiketoiminnan osa-alueista sekä asiakkuuksien vaikutuksesta markkinointiin. Pääpaino tutkimuksessa on strategiaprosessin toteutuksessa ja sen sisällössä, sekä asiakkuuksissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena toimintatutkimuksen periaatteita noudattaen. Ilmiön ymmärtämiseksi aineistoa kerättiin teoriatiedosta, erilaisista organisaation dokumenteista sekä Business Model Canvasia, jota käytettiin apuna toimintaympäristön hahmottamisessa. Itse strategiaprosessissa aineistoa saatiin henkilöstölle tehdyn kyselyn avulla, keskusteluista henkilöstön kanssa sekä työpajoissa, jossa toteutettiin osallistuvaa havainnointia, jonka tulokset dokumentoitiin. Työpajoissa käytettiin aivoriihi-menetelmää. Strategia-prosessi sisälsi yhteensä seitsemän työpajaa, joissa jokaisessa käsiteltiin yhtä markkinointistrategian osa-aluetta keskustellen. Työpajojen muistioiden pohjalta luotiin lopuksi markkinointistrategia kehittämistoimenpide-ehdotuksineen. Strategian sisällön suunnittelussa otettiin huomioon organisaation toimintaperiaatteet ja tavoitteet yleisesti liiketoiminnassa sekä markkinoinnissa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että markkinointistrategiaprosessin toteuttaminen monialaisessa organisaatiossa vaatii vahvan tietämyksen organisaation toiminnasta ja prosessi on suunniteltava organisaatioläh-töisesti, jotta lopullinen strategia palvelisi mahdollisimman hyvin käyttäjiä. Markkinoinnillinen ajattelutapa vahvistui prosessin aikana kohdeorganisaatiossa, johtuen vastuuhenkilöiden osallistamisesta prosessiin työpajojen avulla. Ymmärrys markkinoinnin vaikutuksiin organisaation liiketoiminnassa, ja miten sitä voidaan hyödyntää toiminnan kehittämisessä paremmin, kasvoi. Markkinointistrategian jalkauttaminen organisaatioon vaatii vastuuhenkilöiden motivaation osallistua myös jatkossa laadittujen toimenpiteiden toteuttamiseen, joten koko toiminnan hahmottaminen suhteessa markkinointiin oli tarpeellista.
Markkinointistrategiaprosessin myötä kohdeorganisaation markkinointi on jatkossa selkeämpää ja suunnitelmalli-sempaa. Prosessin tuotoksena syntyi markkinointistrategia, joka jatkossa toimii myynnin ja markkinoinnin työkaluna. Markkinointistrategia ohjaa myyntiä ja markkinointia saavuttamaan asetetut tavoitteet joilla liiketoimintaa saadaan kehitettyä asiakaslähtöisemmäksi. Strategiaan laaditut kehittämistoimenpiteet tullaan toteuttamaan vuoden 2017 aikana ja strategiaa päivitetään jatkossa vuosittain.