Tietämyksenhallinta myynnistä ylläpitoon
Hyvärinen, Tauno (2017)
Hyvärinen, Tauno
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703012800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703012800
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa tietämyksenhallinnan menetelmiä inPulse Works Oy:ssä. Lähtökohtana oli perehtyä eri teorialähteisiin ja poimia niistä inPulse Works Oy:n käyttöön sopivia menetelmiä, jotka ovat nopeasti ja pienellä vaivalla käyttöönotettavissa.
Opinnäytetyön johdannossa kuvattiin lyhyesti inPulse Worksin historiaa sekä yrityksen nykyisiä päätuotteita. Teoriaosassa esitellään sellaisia käsitteitä kuten aineeton pääoma sekä tietämys ja sen synty. Tämän lisäksi esitettiin niitä ITIL(Information Technology Infrastructure Library)-menetelmän osia, joiden käyttöönottamista kannattaisi miettiä ja suunnitella inPulse Works Oy:ssa.
Valitut kehityskohteet jakautuvat, dokumentointiin ja työnohjaukseen. Dokumentointiosiossa esitellään valitut dokumentit, joiden avulla saadaan levitettyä tietämystä tehokkaasti yrityksen sisällä. Dokumenteista kaksi ympäristökuvaus ja inWorks-integraatiokuvaus, ovat tyypiltään arkkitehtuurikuvia, joissa on esitetty palvelimia, kansioita, sovelluksia ja niihin liittyviä kolmannen osapuolen sovelluksia. Kaksi kehityskohtaa liittyivät Jira-sovellukseen, kuinka sen avulla saadaan paremmin tietoa mitä versioiden mukana on kehitetty. Näitä uusia Jira issuen tietokenttiä ovat Configuration Notes ja Relese Notes. Henkilöiden omasta osaamisesta tehtiin kaksi erilaista Excel-matriisia. Toisessa kartoitetaan henkilön tekninen osaaminen ja toisessa kartoitetaan hänen tuotekohtainen osaamisensa. Edellä mainittujen osaamismatriisien avulla työnohjauksen on helpompi etsiä työ tehtäville paras vapaana oleva tekijä. Työnohjauksesta kehitettiin työnohjaus-prosessia sekä muutettiin tuotekehityksen organisaatio vastaamaan yrityksen tuotejakoa. Jiraan tehtiin myös työnohjauksen näkökulmasta kaksi muutosta. Projektien kokonaistilanteiden näkemistä varten otettiin käyttöön Kanban-näytöt. Jira-sovelluksessa olevan yksittäisen työtehtävän tilan käsittelyprosessi mallinnettiin. Lopuksi kuvattiin seurannan tärkeys. Kaikkia muutoksia tulee seurata ja valvoa, jotta ne muuttuvat toimintatavoiksi.
Opinnäytetyön johdannossa kuvattiin lyhyesti inPulse Worksin historiaa sekä yrityksen nykyisiä päätuotteita. Teoriaosassa esitellään sellaisia käsitteitä kuten aineeton pääoma sekä tietämys ja sen synty. Tämän lisäksi esitettiin niitä ITIL(Information Technology Infrastructure Library)-menetelmän osia, joiden käyttöönottamista kannattaisi miettiä ja suunnitella inPulse Works Oy:ssa.
Valitut kehityskohteet jakautuvat, dokumentointiin ja työnohjaukseen. Dokumentointiosiossa esitellään valitut dokumentit, joiden avulla saadaan levitettyä tietämystä tehokkaasti yrityksen sisällä. Dokumenteista kaksi ympäristökuvaus ja inWorks-integraatiokuvaus, ovat tyypiltään arkkitehtuurikuvia, joissa on esitetty palvelimia, kansioita, sovelluksia ja niihin liittyviä kolmannen osapuolen sovelluksia. Kaksi kehityskohtaa liittyivät Jira-sovellukseen, kuinka sen avulla saadaan paremmin tietoa mitä versioiden mukana on kehitetty. Näitä uusia Jira issuen tietokenttiä ovat Configuration Notes ja Relese Notes. Henkilöiden omasta osaamisesta tehtiin kaksi erilaista Excel-matriisia. Toisessa kartoitetaan henkilön tekninen osaaminen ja toisessa kartoitetaan hänen tuotekohtainen osaamisensa. Edellä mainittujen osaamismatriisien avulla työnohjauksen on helpompi etsiä työ tehtäville paras vapaana oleva tekijä. Työnohjauksesta kehitettiin työnohjaus-prosessia sekä muutettiin tuotekehityksen organisaatio vastaamaan yrityksen tuotejakoa. Jiraan tehtiin myös työnohjauksen näkökulmasta kaksi muutosta. Projektien kokonaistilanteiden näkemistä varten otettiin käyttöön Kanban-näytöt. Jira-sovelluksessa olevan yksittäisen työtehtävän tilan käsittelyprosessi mallinnettiin. Lopuksi kuvattiin seurannan tärkeys. Kaikkia muutoksia tulee seurata ja valvoa, jotta ne muuttuvat toimintatavoiksi.