Roleplaying Games in Visual Media : How to make tabletop roleplaying games engaging for an outside audience?
Vedenoja, Perttu (2016)
Vedenoja, Perttu
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703012794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703012794
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on laadittu itsenäisenä, alan toimijoista riippumattomana työnä. Ensisijaisena tarkoituksena ja tutkimustavoitteena on selvitys pöytäpelien soveltuvuudesta visuaalisen median (web series/vastaava AV-materiaali) sisällöksi, tai sisällöntuotannon apuvälineeksi – ensisijaisesti varsinaisena, keskeisenä sisältönä, mutta huomioiden myös mahdollisuudet esim. käsikirjoitustyökaluna hyödynnettäessä.
Analyysi perustuu omakohtaiseen kokemukseen, peliteoriaa ja dramaturgian perusteita koskevaan kirjallisuuteen, sekä alan asiantuntijoiden julkisiin kirjoituksiin ja haastatteluun.
Tutkimuksen saavutettuna tuloksena on johdatus ja esittely merkittävimmistä tuotannoista aihepiiriä koskien, sekä päätelmiä niiden menestyksen syistä. Alkuperäinen tutkimustavoite on jäänyt osittain täyttymättä.
Tulokset ovat käytettävissä tulevan aihetta koskevan tutkimuksen apuna sekä johdatuksena merkittävimpiin teoksiin.
Analyysi perustuu omakohtaiseen kokemukseen, peliteoriaa ja dramaturgian perusteita koskevaan kirjallisuuteen, sekä alan asiantuntijoiden julkisiin kirjoituksiin ja haastatteluun.
Tutkimuksen saavutettuna tuloksena on johdatus ja esittely merkittävimmistä tuotannoista aihepiiriä koskien, sekä päätelmiä niiden menestyksen syistä. Alkuperäinen tutkimustavoite on jäänyt osittain täyttymättä.
Tulokset ovat käytettävissä tulevan aihetta koskevan tutkimuksen apuna sekä johdatuksena merkittävimpiin teoksiin.