Kaupalliset onlinekilpailut : Mikä saa ihmiset osallistumaan niihin?
Backman, Elina (2016)
Backman, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702272724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702272724
Tiivistelmä
Työn lähtökohtana oli selvittää, miksi ihmiset osallistuvat kaupallisiin kilpailuihin. Kaupallisella onlinekilpailulla tarkoitetaan tässä yhteydessä mainostajan kuluttajille järjestämää internetissä tapahtuvaa kilpailua. Onko palkinto ainut osallistumismotiivi? Minkälaisia palkintoja kuluttajat haluavat voittaa? Minkä tyyppisiin kuluttajakilpailuihin suomalaiset mieluiten osallistuvat?
Tutkimusongelmaa lähestytään markkinointipsykologian ja kuluttajakäyttäytymisen teorioiden kautta. Aineistona toimivat kyselytutkimus sekä fokusryhmähaastattelu. Kyselytutkimukseen vastasi 538 ihmistä. Fokusryhmähaastattelu toteutettiin kahdeksan kyselytutkimukseen vastanneen henkilön kanssa. Aineistoa analysoitiin kvantitatiivisesti ja kvalitatiivisesti.
Aineiston pohjalta selvisi, että ihmiset metsästävät voittoa ja haluavat uskoa omaan hyvään tuuriinsa. Palkinto on kaupalliseen kilpailuun osallistumisen pääsyy. Sekundäärisiä syitä ovat ajanviete tai hauska kilpailuidea. Palkinnoista kiinnostavat eniten elämyspalkinnot, matkat ja elektroniikka. Kilpailun osallistumistavoista eniten kiinnostavat pelkkä arvontakupongin täyttö tai äänestys. Kyselytutkimuksen perusteella ihmiset eivät aina tavoittele isoa pääpalkintoa. Myös keskisuuret ja pienemmät, useammin kuin kerran arvottavat palkinnot kiinnostavat.
Tutkimusongelmaa lähestytään markkinointipsykologian ja kuluttajakäyttäytymisen teorioiden kautta. Aineistona toimivat kyselytutkimus sekä fokusryhmähaastattelu. Kyselytutkimukseen vastasi 538 ihmistä. Fokusryhmähaastattelu toteutettiin kahdeksan kyselytutkimukseen vastanneen henkilön kanssa. Aineistoa analysoitiin kvantitatiivisesti ja kvalitatiivisesti.
Aineiston pohjalta selvisi, että ihmiset metsästävät voittoa ja haluavat uskoa omaan hyvään tuuriinsa. Palkinto on kaupalliseen kilpailuun osallistumisen pääsyy. Sekundäärisiä syitä ovat ajanviete tai hauska kilpailuidea. Palkinnoista kiinnostavat eniten elämyspalkinnot, matkat ja elektroniikka. Kilpailun osallistumistavoista eniten kiinnostavat pelkkä arvontakupongin täyttö tai äänestys. Kyselytutkimuksen perusteella ihmiset eivät aina tavoittele isoa pääpalkintoa. Myös keskisuuret ja pienemmät, useammin kuin kerran arvottavat palkinnot kiinnostavat.