Markkinointiviestintä uusille sukupolville : case: huippuosaamisen kasvupolkumalli
Mäntymäki, Paula (2017)
Mäntymäki, Paula
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702262709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702262709
Tiivistelmä
Sosiaalinen media ja audiovisuaalisten viestien kuluttamisen kasvu pakottavat tarkastelemaan markkinointiviestinnän keinoja koulutusviestinnässä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota tietoa Lahden ammattikorkeakoululle ja koulutuskeskus Salpaukselle uuden koulutusmallin markkinointiviestinnässä. Case-tapauksena käytetään Huippuosaamisen kasvupolkumallia, joka on koulutusmalli, jossa varmistetaan opiskelijoiden sujuva siirtymä kolmen eri koulutusasteen välillä.
Opinnäytetyön teorialuvuissa käsitellään viestintää ja markkinointiviestintää sekä uusia sukupolvia kohderyhmänä. Teoriaosuudessa käydään läpi viestinnän perusteita, markkinointiviestinnän keinoja sekä ongelmia viestinnässä. Lisäksi esitellään nuoret sukupolvet ja heidän ominaispiirteensä. Uudet sukupolvet on työssä rajattu vuoden 1980 jälkeen syntyneisiin sukupolviin Y, Z ja Alpha.
Empiirinen osuus sisältää haastatteluja, joissa haastateltavina ovat sekä opiskelijat että viestinnän asiantuntijat. Haastatteluissa selvisi, että opiskelijat kaipaavat viestinnältä selkeyttä, huumoria ja visuaalista sisältöä. Viestinnän tulevaisuus taas saa vaikutteita henkilöbrändien noususta, monikanavaisuuden tuomasta vaikeudesta kohdentamisessa, valheellisesta viestinnästä, virtuaalitodellisuudesta ja entistä voimakkaammasta analytiikan hyödyntämisestä.
Opinnäytetyön lopputuotoksena on koostettu infograafi viestinnästä ja markkinointiviestinnästä uusille sukupolville. Infograafin on tarkoitus toimia eräänlaisena muistilistana toimeksiantajille.
Opinnäytetyön teorialuvuissa käsitellään viestintää ja markkinointiviestintää sekä uusia sukupolvia kohderyhmänä. Teoriaosuudessa käydään läpi viestinnän perusteita, markkinointiviestinnän keinoja sekä ongelmia viestinnässä. Lisäksi esitellään nuoret sukupolvet ja heidän ominaispiirteensä. Uudet sukupolvet on työssä rajattu vuoden 1980 jälkeen syntyneisiin sukupolviin Y, Z ja Alpha.
Empiirinen osuus sisältää haastatteluja, joissa haastateltavina ovat sekä opiskelijat että viestinnän asiantuntijat. Haastatteluissa selvisi, että opiskelijat kaipaavat viestinnältä selkeyttä, huumoria ja visuaalista sisältöä. Viestinnän tulevaisuus taas saa vaikutteita henkilöbrändien noususta, monikanavaisuuden tuomasta vaikeudesta kohdentamisessa, valheellisesta viestinnästä, virtuaalitodellisuudesta ja entistä voimakkaammasta analytiikan hyödyntämisestä.
Opinnäytetyön lopputuotoksena on koostettu infograafi viestinnästä ja markkinointiviestinnästä uusille sukupolville. Infograafin on tarkoitus toimia eräänlaisena muistilistana toimeksiantajille.