Palveluistamisen tulevaisuus : Case: Mobiililaitevalmistajat
Melantie, Jaakko (2017)
Melantie, Jaakko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702242681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702242681
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Hämeen ammattikorkeakoulun Älykkäät palvelut -tutkimusyksikkö. Tutkimusyksikön tehtävänä on luoda ja toteuttaa kehitystoimintaa Hämeenlinnan ja lähialueen kehittymisen tarpeisiin ja lisätä alueen kilpailukykyä.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kiertotalouden liiketoimintamallin, palveluistamisen, tulevaisuuden muutostekijöitä mobiililaitevalmistajan näkökulmasta. Palveluistamisen perusideana on, että kuluttaja ei omista tuotetta, vaan saa käyttöönsä tuotteen toiminnot määräajaksi. Palvelukokonaisuus voi tuotteen lisäksi sisältää huollot, päivitykset tai jonkun muun lisäpalvelun.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu palveluistamisen mallista osana kiertotaloutta, tulevaisuuden ennakoinnista ja tulevaisuuden ennakoinnista strategisen johtamisen työvälineenä.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä ja tulevaisuuden ennakoinnissa PESTE-analyysia.
Palveluistamisen kehittymisen kannalta olennaisia muutostekijöitä ovat kulutuskäyttäytymisen muutos ja liiketoimintamallien kehittyminen. Kulutuksen täytyy siirtyä tuotteiden omistamisesta palveluiden ostamiseen ja tarjottavien palvelukokonaisuuksien tulee olla asiakkaalle houkuttelevia.
Tutkimuksen tuotoksena on tulevaisuustaulukko ja kolme erilaista tulevaisuuden skenaariota strategisten päätösten tueksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kiertotalouden liiketoimintamallin, palveluistamisen, tulevaisuuden muutostekijöitä mobiililaitevalmistajan näkökulmasta. Palveluistamisen perusideana on, että kuluttaja ei omista tuotetta, vaan saa käyttöönsä tuotteen toiminnot määräajaksi. Palvelukokonaisuus voi tuotteen lisäksi sisältää huollot, päivitykset tai jonkun muun lisäpalvelun.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu palveluistamisen mallista osana kiertotaloutta, tulevaisuuden ennakoinnista ja tulevaisuuden ennakoinnista strategisen johtamisen työvälineenä.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä ja tulevaisuuden ennakoinnissa PESTE-analyysia.
Palveluistamisen kehittymisen kannalta olennaisia muutostekijöitä ovat kulutuskäyttäytymisen muutos ja liiketoimintamallien kehittyminen. Kulutuksen täytyy siirtyä tuotteiden omistamisesta palveluiden ostamiseen ja tarjottavien palvelukokonaisuuksien tulee olla asiakkaalle houkuttelevia.
Tutkimuksen tuotoksena on tulevaisuustaulukko ja kolme erilaista tulevaisuuden skenaariota strategisten päätösten tueksi.