Markkinoinnin ja yritysyhteistyön haasteet kesäteatterissa : Case: Äänekosken Teatteri
Kovanen, Alma (2017)
Kovanen, Alma
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702172503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702172503
Tiivistelmä
Opinnäyte on tehty Äänekosken Teatterin pyynnöstä, jotta teatterin kesällä 2016 uudelleen alkanutta kesäteatteritoimintaa voidaan jatkaa tehokkaammin tulevina kesinä tulevissa tuotannoissa. Kesän 2016 tuotanto pääsi tavoitteisiinsa, mutta haasteita ja parannettavaa löytyi silti. Työstä toivottiin manuaalin omaista, jotta siitä olisi hyötyä sellaisillekin, jotka eivät ole vielä aiemmin tuottaneet kesäteatteria. Tämän opinnäytetyön avulla on mahdollista ennakoida haasteita ja tarjota ratkaisuja niihin.
Opinnäytteen case-esimerkkinä toimi Äänekosken Teatterin kesäteatterituotanto Robin Hood, joka oli varioitu versio vanhasta klassikkotarinasta. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyöllä on markkinoinnin peruskilpailukeinot ja markkinoinnin kanavat. Yritysyhteistyötä käsitellään kulttuurikentän näkökulmasta. Teoriaosan lähdeaineistona on hyödynnetty aiheeseen sopivia kirjallisuus-, artikkeli- ja verkkolähteitä ja haastateltu Keski-Suomen alueella kolmea eri kesäteatteria heidän markkinoinnistaan ja yritysyhteistyöstään.
Markkinoinnin haasteiksi osoittautuivat laajalle kohderyhmälle markkinointi ja etenkin ryhmämyynnin aikaansaaminen, laajempi markkinointiympäristö, sekä perinteisestä markkinoinnista sopiva irrottautuminen. Kesäteatterin yritysyhteistyön haasteiksi ilmenivät etenkin ajan ja tekijöiden puute, ryhmän oma kokemattomuus yritysyhteistyössä ja haluttujen yhteistöiden suunnittelemattomuus. Kehitysehdotuksena tulevaisuudelle Äänekosken Teatterin kesäteatterituotannoille laadittiin kasvustrategia markkinoinnin pohjaksi, lisäksi johtopäätöksiin koottiin konkreettisia ehdotuksia ilmenneiden haasteiden korjaamiseksi ja katsojamäärän kasvattamiseksi.
Työn tuloksista pystyisi jatkamaan esimerkiksi katsojakyselyn tekemiseen ja siten saada lisää infoa, siitä miten jo olemassa olevat katsojat ovat kuulleet teatterista.
Opinnäytteen case-esimerkkinä toimi Äänekosken Teatterin kesäteatterituotanto Robin Hood, joka oli varioitu versio vanhasta klassikkotarinasta. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyöllä on markkinoinnin peruskilpailukeinot ja markkinoinnin kanavat. Yritysyhteistyötä käsitellään kulttuurikentän näkökulmasta. Teoriaosan lähdeaineistona on hyödynnetty aiheeseen sopivia kirjallisuus-, artikkeli- ja verkkolähteitä ja haastateltu Keski-Suomen alueella kolmea eri kesäteatteria heidän markkinoinnistaan ja yritysyhteistyöstään.
Markkinoinnin haasteiksi osoittautuivat laajalle kohderyhmälle markkinointi ja etenkin ryhmämyynnin aikaansaaminen, laajempi markkinointiympäristö, sekä perinteisestä markkinoinnista sopiva irrottautuminen. Kesäteatterin yritysyhteistyön haasteiksi ilmenivät etenkin ajan ja tekijöiden puute, ryhmän oma kokemattomuus yritysyhteistyössä ja haluttujen yhteistöiden suunnittelemattomuus. Kehitysehdotuksena tulevaisuudelle Äänekosken Teatterin kesäteatterituotannoille laadittiin kasvustrategia markkinoinnin pohjaksi, lisäksi johtopäätöksiin koottiin konkreettisia ehdotuksia ilmenneiden haasteiden korjaamiseksi ja katsojamäärän kasvattamiseksi.
Työn tuloksista pystyisi jatkamaan esimerkiksi katsojakyselyn tekemiseen ja siten saada lisää infoa, siitä miten jo olemassa olevat katsojat ovat kuulleet teatterista.