Integrointitehtävien mallintaminen : esittelyt fokuksessa
Niemelä, Nina; Lehto, Teija; Katto, Karita (2016)
Niemelä, Nina
Lehto, Teija
Katto, Karita
Editoija
Juurakko-Paavola, Taina
Rontu, Heidi
Aalto-yliopisto
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-7219-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-60-7219-7
Tiivistelmä
Kielen ja sisällön integroitu kieltenopetus on korkeakouluopetuksessa Euroopan laajuisesti lisääntynyt nopeasti (ks. esim. Marsh, 2006; Dalton-Puffer, 2011; Fortanet-Gomez, 2013). Bologna-prosessi ja talousvaikutteet eivät yksinään ole olleet kielen ja sisällön integroinnin aloittamisen takana (Fortanet-Gomez 2013). Myös EHEA (the European Higher Education Area) on asettanut eurooppalaisille yliopistoille tavoitteita, jotka ovat vaikuttaneet kieltenopetuksen uudistamistarpeeseen (Räsänen 2010). Integroinnin suosio ei pelkästään perustu siihen, että se vastaa nyky-yhteiskunnan vaatimuksiin, vaan monessa yliopistossa on myös huomattu sen tehokkuus toimivana opetusmuotona.