Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen ITE - menetelmää hyödyntäen yksityisessä fysioterapia-alan yrityksessä
Lämsä, Katja (2017)
Lämsä, Katja
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702192514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702192514
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyö on tehty yksityiselle fysioterapia-alan yritykselle. Kehittämistyön tarkoituksena oli kartoittaa yrityksen laadunhallinnan nykytilaa sekä saada tietoa kehittämistä vaativista toiminta-alueista. Kehittämistyön tuotteena tuli lisäksi kehittämisen kohteena olevalle yritykselle laatukäsikirja.
Kehittämistyössä kartoitettiin yrityksen toiminnan laadun nykytilaa ITE – itsearviointimenetelmällä. Työyhteisön kaikki jäsenet arvioivat 25 kohtaisen ITE – kysymyskaavakkeen avulla yrityksen toiminta-alueiden laatua asteikolla 0-4. Saadut vastaukset analysoitiin ja yrityksen laatuprofiiliksi saatiin 1,5. Annettujen pisteiden keskiarvojen perusteella paras toiminta-alue oli ”varustus ja laitteet” ja huonoin ”toiminta ja palvelut”. ITE – menetelmää noudattaen tuloksia pohdittiin työyhteisön kanssa sekä eniten hajontaa aiheuttaneiden kysymysten että huonoimmat pisteet saaneiden kysymysten kannalta. Keskusteluissa nousi esille se, että merkittävimmät laatuprofiilia heikentävä tekijät olivat toimintojen suunnittelemattomuus, dokumentoinnin puute sekä seurannan ja arvioinnin puute.
ITE – menetelmän avulla saatiin hyvä kuva yrityksen toimintojen laadusta sekä kehittämistarpeista. Yhdessä käytyjen keskustelujen kautta työyhteisö mietti kehittämisehdotuksia ja toimenpiteisiin ryhdyttiin laatuprofiilin nostamiseksi. Laadun kehittäminen aloitettiin toiminnan järjestelmällisemmällä suunnittelulla sekä toimintojen yhtenäistämisellä. ITE – menetelmän toiminta-alueisiin pohjautuva laatukäsikirja ohjaa jatkossa työyhteisön toimintaa ja on yrityksen menetelmä hallita toimintansa laatua.
Tulevaisuudessa työyhteisö arvioi toimintaansa ITE – menetelmällä vuosittain. Lisäksi laatua edelleen parantaakseen, yritys kartoittaa asiakkaidensa kokemuksia, mielipiteitä sekä toiveita saamistaan palveluista ja niiden toimivuudesta asiakastyytyväisyyskyselyn avulla.
Kehittämistyössä kartoitettiin yrityksen toiminnan laadun nykytilaa ITE – itsearviointimenetelmällä. Työyhteisön kaikki jäsenet arvioivat 25 kohtaisen ITE – kysymyskaavakkeen avulla yrityksen toiminta-alueiden laatua asteikolla 0-4. Saadut vastaukset analysoitiin ja yrityksen laatuprofiiliksi saatiin 1,5. Annettujen pisteiden keskiarvojen perusteella paras toiminta-alue oli ”varustus ja laitteet” ja huonoin ”toiminta ja palvelut”. ITE – menetelmää noudattaen tuloksia pohdittiin työyhteisön kanssa sekä eniten hajontaa aiheuttaneiden kysymysten että huonoimmat pisteet saaneiden kysymysten kannalta. Keskusteluissa nousi esille se, että merkittävimmät laatuprofiilia heikentävä tekijät olivat toimintojen suunnittelemattomuus, dokumentoinnin puute sekä seurannan ja arvioinnin puute.
ITE – menetelmän avulla saatiin hyvä kuva yrityksen toimintojen laadusta sekä kehittämistarpeista. Yhdessä käytyjen keskustelujen kautta työyhteisö mietti kehittämisehdotuksia ja toimenpiteisiin ryhdyttiin laatuprofiilin nostamiseksi. Laadun kehittäminen aloitettiin toiminnan järjestelmällisemmällä suunnittelulla sekä toimintojen yhtenäistämisellä. ITE – menetelmän toiminta-alueisiin pohjautuva laatukäsikirja ohjaa jatkossa työyhteisön toimintaa ja on yrityksen menetelmä hallita toimintansa laatua.
Tulevaisuudessa työyhteisö arvioi toimintaansa ITE – menetelmällä vuosittain. Lisäksi laatua edelleen parantaakseen, yritys kartoittaa asiakkaidensa kokemuksia, mielipiteitä sekä toiveita saamistaan palveluista ja niiden toimivuudesta asiakastyytyväisyyskyselyn avulla.