Käyttäjälähtöisen sosiaalisen median markkinointiviestinnän konseptointi : case: Lahden A-klinikka
Laaksonen, Marika (2017)
Laaksonen, Marika
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702172500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702172500
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoiteena oli selvittää, mitä merkitystä käyttäjälähtöisyydellä on viestintää suunniteltaessa, mitä erityispiirteitä liittyy sosiaalisiin viestintäkanaviin sekä miten A-klinikasta voidaan tehdä ennaltaehkäisevä ja helposti lähestyttävä eri työkalujen avulla.
Tietoperusta koostui kahdesta eri osiosta, joista ensimmäinen käsitteli käyttäjälähtöisyyttä ja siihen liittyviä eri osa-alueita. Toinen osio käsitteli kohdennettua sosiaalisen median viestintää sekä siihen liittyviä tekijöitä, kuten sosiaalisen median rooli viestinnässä ja sosiaalisen median viestintäkanavat. Työkaluina työssä käytettiin palvelumuotoilun työkaluista asiakasprofilointia, palvelupolkuja ja käyttäjiä osallistavaa työpajaa. Asiakasprofilointi auttoi havainnoimaan asiakkaan käyttäytymismallia markkinointimateriaaleissa. Palvelupolkujen avulla pystytään seuraamaan asiakkaan etenemistä vaiheittain sosiaalisessa mediassa.
Tulokseksi syntyi neljä asiakasprofiilia, neljä palvelupolkua ja työpaja. Neljä asiakasprofiilia kuvaavat neljän eri kuvitteellisen henkilön elämää sekä riippuvuusongelmaa ja neljä palvelupolkua ovat asiakasprofiileista luotuja polkuja, joissa henkilöt etenevät vaihe vaiheelta sosiaalisessa mediassa eri kanavissa ja eri riippuvuusongelmissa. Toiminnallisessa osuudessa työpajassa Fellmanniassa osallistettiin käyttäjiä kartoittamaan sosiaalisen median viestintäkanavia ja tutkittiin ikäryhmiä näiden viestintäkanavien ympärillä.
Tietoperusta koostui kahdesta eri osiosta, joista ensimmäinen käsitteli käyttäjälähtöisyyttä ja siihen liittyviä eri osa-alueita. Toinen osio käsitteli kohdennettua sosiaalisen median viestintää sekä siihen liittyviä tekijöitä, kuten sosiaalisen median rooli viestinnässä ja sosiaalisen median viestintäkanavat. Työkaluina työssä käytettiin palvelumuotoilun työkaluista asiakasprofilointia, palvelupolkuja ja käyttäjiä osallistavaa työpajaa. Asiakasprofilointi auttoi havainnoimaan asiakkaan käyttäytymismallia markkinointimateriaaleissa. Palvelupolkujen avulla pystytään seuraamaan asiakkaan etenemistä vaiheittain sosiaalisessa mediassa.
Tulokseksi syntyi neljä asiakasprofiilia, neljä palvelupolkua ja työpaja. Neljä asiakasprofiilia kuvaavat neljän eri kuvitteellisen henkilön elämää sekä riippuvuusongelmaa ja neljä palvelupolkua ovat asiakasprofiileista luotuja polkuja, joissa henkilöt etenevät vaihe vaiheelta sosiaalisessa mediassa eri kanavissa ja eri riippuvuusongelmissa. Toiminnallisessa osuudessa työpajassa Fellmanniassa osallistettiin käyttäjiä kartoittamaan sosiaalisen median viestintäkanavia ja tutkittiin ikäryhmiä näiden viestintäkanavien ympärillä.