Peliteknologia ikääntyvien tasapainoharjoittelussa
Reponen, Milka (2016)
Reponen, Milka
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702152419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702152419
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Gamified Solutions in Healthcare- projektissa kehitetyn hiihtovideopelin hyödyllisyyttä ikääntyneiden ihmisten tasapainoharjoittelussa perinteisen tasapainoharjoittelun ohessa.
Teknologia-avusteinen harjoittelu yleistyy koko ajan ja pelien kehittäjät tuovat yhä enemmän hyvinvointi- ja hyötypelejä markkinoille. Tämän tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää voidaanko teknologia-avusteisesti harjoittelemalla saada hyötyä ikääntyneen henkilön fyysiseen toimintakykyyn.
Opinnäytetyö on satunnaistettu 8 viikon verrokkitutkimus, joka toimi myös pilottitutkimuksena mahdollisia jatkotutkimuksia varten. Tutkimuksen mittaukset tehtiin käyttäen SPPB-testistöä, puristusvoimamittaria sekä Balance Master-voimalevyä. Alku- ja loppumittaukset toteutettiin välittömästi ennen ja jälkeen 8 viikon harjoittelujakson. Tutkimusjoukko koostui 14:sta yli 65-vuotiaasta naisesta, jotka jaettiin satunnaisesti verrokki- ja interventioryhmiin. Molemmat ryhmät harjoittelivat 2 kertaa viikossa 8 viikon ajan. Harjoituskerta koostui kaikille yhteisestä alkulämmittelystä sekä kiertoharjoitteluna toteutetuista tasapainoharjoitteista. Tasapainoharjoitteet ryhmät tekivät eri tiloissa, vaikka harjoitteet olivat interventioryhmällä ollutta ”skibalance”-videopeliä lukuunottamatta samat. Yhden harjoituskerran kesto oli 45 minuuttia.
Tutkimusjoukon keskiarvotulokset parantuivat hieman alkumittauksista loppumittauksiin, mutta verrokki- ja interventioryhmien välillä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja fyysisessä toimintakyvyssä. Tilastollisesti merkitseviä eroja ei ollut myöskään ryhmien sisällä alku- ja loppumittausten tuloksia verrattaessa. Tämän tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta että tällä tutkimusasetelmalla toteutetussa tutkimuksessa teknologia-avusteinen tasapainoharjoittelu on yhtä hyödyllistä ikääntyneiden fyysiseen toimintakykyyn kuin tavanomainen tasapainoharjoittelu.
Teknologia-avusteinen harjoittelu yleistyy koko ajan ja pelien kehittäjät tuovat yhä enemmän hyvinvointi- ja hyötypelejä markkinoille. Tämän tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää voidaanko teknologia-avusteisesti harjoittelemalla saada hyötyä ikääntyneen henkilön fyysiseen toimintakykyyn.
Opinnäytetyö on satunnaistettu 8 viikon verrokkitutkimus, joka toimi myös pilottitutkimuksena mahdollisia jatkotutkimuksia varten. Tutkimuksen mittaukset tehtiin käyttäen SPPB-testistöä, puristusvoimamittaria sekä Balance Master-voimalevyä. Alku- ja loppumittaukset toteutettiin välittömästi ennen ja jälkeen 8 viikon harjoittelujakson. Tutkimusjoukko koostui 14:sta yli 65-vuotiaasta naisesta, jotka jaettiin satunnaisesti verrokki- ja interventioryhmiin. Molemmat ryhmät harjoittelivat 2 kertaa viikossa 8 viikon ajan. Harjoituskerta koostui kaikille yhteisestä alkulämmittelystä sekä kiertoharjoitteluna toteutetuista tasapainoharjoitteista. Tasapainoharjoitteet ryhmät tekivät eri tiloissa, vaikka harjoitteet olivat interventioryhmällä ollutta ”skibalance”-videopeliä lukuunottamatta samat. Yhden harjoituskerran kesto oli 45 minuuttia.
Tutkimusjoukon keskiarvotulokset parantuivat hieman alkumittauksista loppumittauksiin, mutta verrokki- ja interventioryhmien välillä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja fyysisessä toimintakyvyssä. Tilastollisesti merkitseviä eroja ei ollut myöskään ryhmien sisällä alku- ja loppumittausten tuloksia verrattaessa. Tämän tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta että tällä tutkimusasetelmalla toteutetussa tutkimuksessa teknologia-avusteinen tasapainoharjoittelu on yhtä hyödyllistä ikääntyneiden fyysiseen toimintakykyyn kuin tavanomainen tasapainoharjoittelu.