3D-skannauksen hyödyntäminen pelinkehityksessä : mallin luonti pelimoottoriin fotogrammetriaa käyttäen
Viljanen, Jaani (2016)
Viljanen, Jaani
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701271707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701271707
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten 3D-skannausta voidaan hyödyntää pelien kehityksessä. Skannaustekniikka jota työssä käytettiin on nimeltään fotogrammetria. Fotogrammetrian avulla voidaan luoda kolmiulotteisia malleja digitaalisista valokuvista. Työssä käytiin läpi prosessin vaiheet aina kuvaamisesta mallin optimointiin. Teoriaosuudessa tutkittiin kuvaamiseen liittyviä asioita, lopputulokseen vaikuttavia tekijöitä ja mallin optimointiin liittyviä asioita.
Työosuudessa toteutettiin koeskannaus, jossa teoriaa sovellettiin käytäntöön. Tavoite oli luoda pelimoottorissa toimiva malli. Kohteesta otetut kuvat jälkikäsiteltiin ja ladattiin fotogrammetria-ohjelmistoon. Kuvien pohjalta kohteesta luotiin tarkka malli, josta jälkikäsiteltiin pelimoottoriin paremmin sopiva versio. Pelimoottorit, joihin malli oli tarkoitus liittää, olivat Unity3D ja Unreal Engine.
Fotogrammetria todettiin toimivaksi työkaluksi kolmiulotteisten mallien luomiseen. Tekniikka ei suoraan korvaa mitään tiettyä pelinkehitykseen liittyvää prosessia, vaan sitä voidaan käyttää avustamaan ja nopeuttamaan työntekoa. Vaikka työssä käsiteltiin mallin luontia pelinkehityksessä, pätevät kuvaamiseen liittyvät asiat alasta riippumatta.
Työosuudessa toteutettiin koeskannaus, jossa teoriaa sovellettiin käytäntöön. Tavoite oli luoda pelimoottorissa toimiva malli. Kohteesta otetut kuvat jälkikäsiteltiin ja ladattiin fotogrammetria-ohjelmistoon. Kuvien pohjalta kohteesta luotiin tarkka malli, josta jälkikäsiteltiin pelimoottoriin paremmin sopiva versio. Pelimoottorit, joihin malli oli tarkoitus liittää, olivat Unity3D ja Unreal Engine.
Fotogrammetria todettiin toimivaksi työkaluksi kolmiulotteisten mallien luomiseen. Tekniikka ei suoraan korvaa mitään tiettyä pelinkehitykseen liittyvää prosessia, vaan sitä voidaan käyttää avustamaan ja nopeuttamaan työntekoa. Vaikka työssä käsiteltiin mallin luontia pelinkehityksessä, pätevät kuvaamiseen liittyvät asiat alasta riippumatta.