Kilpailija-analyysi ICT-alan myynninulkoistusyritykselle
Pöyhiä, Sami (2017)
Pöyhiä, Sami
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702142393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702142393
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen työ kilpailija-analyysin luomisesta. Työ toimii oppaana kilpailija-analyysin luomiseen ja sisältää huomioita, joita kannattaa pitää mielessään kilpailija-analyysin tuottamisessa. Tämän opinnäytetyön pohjalta on luotu kilpailija-analyysiprodukti opinnäytetyön toimeksiantajalle. Toiminnallisen produktin tehtävänantona oli selvittää kilpailutilanne ICT-alalla toimivalle myynninulkoistusyritykselle, selvittää suurimmat toimijat toimialalla, saada tietoa palvelumyynnin tulevaisuuden näkymästä ja uusista trendeistä sekä saada kerättyä analysoitua tietoa toimeksiantajayrityksen toiminnan parantamiseksi, kehittämiseksi ja tehostamiseksi. Tutkimuksen kohderyhmä valittiin toimeksiantajan toivomuksesta ja työ toteutettiin toimeksiantajan tehtävänannon mukaan.
Tässä työssä käytettiin SWOT-analyysia, Michael Porterin ja David Aakerin kilpailija-analyysin teoriaa sekä teemahaastattelumenetelmien teoriaa. Tiedot kilpailijoista kerättiin puhelinhaastatteluiden, webropol-kyselyn, sekä julkisten tiedonlähteiden avulla. Työ sisältää myös puhelinhaastattelurungon, joka toimi pohjana kilpailijatietojen hankintaan haastatellessa omien sekä kilpailijayritysten asiakkaita.
Työn lopputulos kuvasi, miten luodaan kilpailija-analyysi ja millä menetelmillä tarvittavia tietoja pystyttiin hankkimaan. Kerätty tieto antoi suuntaa sille, mikä on myynnin ulkoistusmarkkinoiden nykytila ja mihin suuntaan myynnin ulkoistusmarkkinat olivat menossa. Tässä tutkimuksessa luotu kilpailija-analyysi toimi pohjana jatkuvalle pitkäaikaiselle kilpailijaseurannalle toimeksiantajayrityksessä.
Tässä työssä käytettiin SWOT-analyysia, Michael Porterin ja David Aakerin kilpailija-analyysin teoriaa sekä teemahaastattelumenetelmien teoriaa. Tiedot kilpailijoista kerättiin puhelinhaastatteluiden, webropol-kyselyn, sekä julkisten tiedonlähteiden avulla. Työ sisältää myös puhelinhaastattelurungon, joka toimi pohjana kilpailijatietojen hankintaan haastatellessa omien sekä kilpailijayritysten asiakkaita.
Työn lopputulos kuvasi, miten luodaan kilpailija-analyysi ja millä menetelmillä tarvittavia tietoja pystyttiin hankkimaan. Kerätty tieto antoi suuntaa sille, mikä on myynnin ulkoistusmarkkinoiden nykytila ja mihin suuntaan myynnin ulkoistusmarkkinat olivat menossa. Tässä tutkimuksessa luotu kilpailija-analyysi toimi pohjana jatkuvalle pitkäaikaiselle kilpailijaseurannalle toimeksiantajayrityksessä.