AGCO Power 74 AWF -työkonedieselmoottorin lämmönhallintatutkimus
Harju, Juhani (2017)
Harju, Juhani
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702142394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702142394
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa moottoritutkimusta, jonka tavoitteena on saada moottori vastaamaan tulevia päästönormeja etenkin hiukkaspäästöjen osalta. Hiukkaspäästöjen rajoitusten tiukentuessa joudutaan ottamaan käyttöön hiukkassuodatin, joka lisää vaatimuksia moottorin raakapäästöjen sekä pakokaasun lämpötilan osalta.
Työssä tutkittiin mahdollisuuksia nostaa pakokaasujen lämpötilaa erilaisilla parametrimuutoksilla, sekä uutena menetelmänä tutkittiin mahdollisuutta pakoläpän käyttöön moottorin pakokaasujen lämmönhallinnassa. Hiukkassuodattimen regeneroitumista transienttisyklien aikana tutkittiin modifioiduilla parametreilla.
Tutkimukset suoritettiin AGCO Powerin toimeksiannosta. Tutkimukset Turun ammattikorkeakoulun polttomoottorilaboratoriossa ajoittuivat kevääseen ja kesään 2016, jona aikana suoritettiin lukuisia eri testiajoja.
Käytettäessä pakoläppää pakokaasujen lämpötilan nostamiseen huomattiin, että polttoaineen ominaiskulutus on suurempi verrattuna imuläpän käyttöön. Myös päästöissä havaittiin eroja käytettäessä pakoläppää lämmönhallintaan. Regenerointitutkimuksessa havaittiin hiukkassuodattimen regeneroitumisen olevan huomattavasti nopeampaa käytettäessä parametreja, joilla pakokaasujen lämpötila oli korkeampi.
Työssä tutkittiin mahdollisuuksia nostaa pakokaasujen lämpötilaa erilaisilla parametrimuutoksilla, sekä uutena menetelmänä tutkittiin mahdollisuutta pakoläpän käyttöön moottorin pakokaasujen lämmönhallinnassa. Hiukkassuodattimen regeneroitumista transienttisyklien aikana tutkittiin modifioiduilla parametreilla.
Tutkimukset suoritettiin AGCO Powerin toimeksiannosta. Tutkimukset Turun ammattikorkeakoulun polttomoottorilaboratoriossa ajoittuivat kevääseen ja kesään 2016, jona aikana suoritettiin lukuisia eri testiajoja.
Käytettäessä pakoläppää pakokaasujen lämpötilan nostamiseen huomattiin, että polttoaineen ominaiskulutus on suurempi verrattuna imuläpän käyttöön. Myös päästöissä havaittiin eroja käytettäessä pakoläppää lämmönhallintaan. Regenerointitutkimuksessa havaittiin hiukkassuodattimen regeneroitumisen olevan huomattavasti nopeampaa käytettäessä parametreja, joilla pakokaasujen lämpötila oli korkeampi.