Eettisyyskysymykset sosiaalisen median markkinoinnissa
Naumi, Matias (2017)
Naumi, Matias
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702132351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702132351
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median markkinoinnin eettisyys. Työn tarkoituksena oli selvittää, millaisia eettisiä ongelmia ilmenee sosiaalisen median markkinoinnissa. Lisäksi työssä käsiteltiin myös, miten sosiaalisen median markkinointi olisi yritykselle kannattavaa, mutta silti eettisesti oikein. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi myHealthway Oy. Tavoitteeni on kuitenkin tarjota opinnäytetyö, josta hyötyvät toimeksiantajan lisäksi kaikki muutkin yritykset.
Sosiaalisen median markkinoinnin eettisyys oli käsiteltävänä aiheena mielenkiintoinen, sillä eettisyyden määrittelee pitkälti yritys ja sen johdossa olevien henkilöiden moraalikäsitys. Näin ollen ei ole suoraa oikeaa vastausta siihen, millaista on eettisesti oikea markkinointi sosiaalisessa mediassa. Yrityksiä kuitenkin kiinnostaa kannattava ja eettisesti oikea markkinointi, joten sosiaalisen median eettiselle ohjeistukselle on kysyntää.
Opinnäytetyötä tehdessä selvisi, että sosiaalisen median markkinointiin ei ole varsinaista lainsäädäntöä, vaan sosiaaliseen mediaan sovelletaan jo olemassa olevia lakeja. Työn eettistä puolta tutkittaessa tärkeimpinä kysymyksinä nousi esiin, miten yritykset markkinoivat sosiaalisen median kanavissa ja käyttävätkö yritykset eettisesti kyseenalaisia keinoja sosiaalisen median markkinoinnissaan. Yritys voi halutessaan käyttää sosiaalisen median markkinoinnissaan eettisesti kyseenalaisia keinoja, jotka ovat lain mukaan sallittuja. Opinnäytetyötä tehdessä heräsi myös kysymys sosiaalisen median palveluntarjoajien eettisyydestä. Palveluntarjoajien on esimerkiksi epäilty luovuttavan käyttäjien henkilötietoja yrityksille markkinointitarkoituksiin.
Opinnäytetyö tarjoaa yrityksille eettisen ohjeistuksen sosiaalisen median markkinointiin ja näin tukee yrityksiä markkinoimaan eettisesti oikealla tavalla sosiaalisessa mediassa. Ohjeistuksen lisäksi haluan tarjota yrityksille mahdollisuuden hyödyntää opinnäytetyössä selvitettyä uutta tietoa.
Sosiaalisen median markkinoinnin eettisyys oli käsiteltävänä aiheena mielenkiintoinen, sillä eettisyyden määrittelee pitkälti yritys ja sen johdossa olevien henkilöiden moraalikäsitys. Näin ollen ei ole suoraa oikeaa vastausta siihen, millaista on eettisesti oikea markkinointi sosiaalisessa mediassa. Yrityksiä kuitenkin kiinnostaa kannattava ja eettisesti oikea markkinointi, joten sosiaalisen median eettiselle ohjeistukselle on kysyntää.
Opinnäytetyötä tehdessä selvisi, että sosiaalisen median markkinointiin ei ole varsinaista lainsäädäntöä, vaan sosiaaliseen mediaan sovelletaan jo olemassa olevia lakeja. Työn eettistä puolta tutkittaessa tärkeimpinä kysymyksinä nousi esiin, miten yritykset markkinoivat sosiaalisen median kanavissa ja käyttävätkö yritykset eettisesti kyseenalaisia keinoja sosiaalisen median markkinoinnissaan. Yritys voi halutessaan käyttää sosiaalisen median markkinoinnissaan eettisesti kyseenalaisia keinoja, jotka ovat lain mukaan sallittuja. Opinnäytetyötä tehdessä heräsi myös kysymys sosiaalisen median palveluntarjoajien eettisyydestä. Palveluntarjoajien on esimerkiksi epäilty luovuttavan käyttäjien henkilötietoja yrityksille markkinointitarkoituksiin.
Opinnäytetyö tarjoaa yrityksille eettisen ohjeistuksen sosiaalisen median markkinointiin ja näin tukee yrityksiä markkinoimaan eettisesti oikealla tavalla sosiaalisessa mediassa. Ohjeistuksen lisäksi haluan tarjota yrityksille mahdollisuuden hyödyntää opinnäytetyössä selvitettyä uutta tietoa.