Laadunhallinta ja laatukäsikirja: Työelämän monipalvelukeskus Palke 5 ja 7
Paananen, Kirsi (2016)
Paananen, Kirsi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702112292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702112292
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin työelämälähtöisesti Laitilan kaupungin työelämän monipalvelukeskus Palke 5 ja 7 toimeksiantamana. Yksikkö tarjoaa työ- ja päivätoimintaa kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille ja toimii työkokeilupaikkana osatyökykyisille ja osatyökykyisille väylänä työelämään osana ammatillisen kuntoutuksen toimenpidettä. Tavoitteena on määrittää laadunhallinta yksikön näkökulmasta ja laatia laatukäsikirja, joka toimii pohjana ISO 9001 laatustandardille.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu laadusta ja laadunhallinnasta käsitteenä ja asiakaskäsitteestä. Asiakaskäsitettä tarkasteltiin kolmiulotteisena: asiakas palvelun kohteena ja käyttäjänä ja asiakas palvelun ostajana. Toiminnallisen osuuden tuote on laatukäsikirja, jossa kuvataan yksikön toiminnan kannalta keskeisimmät laadunhallintaan liittyvät kokonaisuudet.
Laatukäsikirjassa käytettiin hyväksi organisaatiossa jo valmiina olevia prosessikuvauksia, kehittämistehtävän yhtenä tarkoituksena oli niiden auki kirjoittaminen. Laatukäsikirja on koko henkilöstöä velvoittava ohjekirja, sen tarkoituksena on varmistaa hyvän kuntoutuskäytännön toteutuminen asiakastyössä ja valmistettavien tuotteiden laadun tasaisuus.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu laadusta ja laadunhallinnasta käsitteenä ja asiakaskäsitteestä. Asiakaskäsitettä tarkasteltiin kolmiulotteisena: asiakas palvelun kohteena ja käyttäjänä ja asiakas palvelun ostajana. Toiminnallisen osuuden tuote on laatukäsikirja, jossa kuvataan yksikön toiminnan kannalta keskeisimmät laadunhallintaan liittyvät kokonaisuudet.
Laatukäsikirjassa käytettiin hyväksi organisaatiossa jo valmiina olevia prosessikuvauksia, kehittämistehtävän yhtenä tarkoituksena oli niiden auki kirjoittaminen. Laatukäsikirja on koko henkilöstöä velvoittava ohjekirja, sen tarkoituksena on varmistaa hyvän kuntoutuskäytännön toteutuminen asiakastyössä ja valmistettavien tuotteiden laadun tasaisuus.