Valmentava työote : Valmentavan työotteen nykytila ja kehittäminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymässä
Harinen, Tuula (2017)
Harinen, Tuula
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702122308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702122308
Tiivistelmä
Ammatilliselle koulutukselle on asetettu ja asetetaan kovia toiminnallisia ja taloudellisia tavoitteita lähivuosina. Ammatillisessa peruskoulutuksessa otettiin käyttöön uudet tutkinnon perusteet 1.8.2015. Tämän lisäksi uudistettu lainsäädäntö tulee voimaan vuonna 2018. Jatkossa koulutuksenjärjestäjän on vähenevillä resursseilla saatava aikaan enemmän huolehtien samalla alueellisesti kattavasta koulutuksesta. Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymässä, joka toimii tämän opinnäytetyön toimeksiantajana, on valmistauduttu muutoksiin uudistamalla pedagoginen ajattelu- ja toimintatapa ottamalla käyttöön valmentava työote 1.8.2015.
Valmentavan työotteen ideologisena ja pedagogisena taustana on, että oppiminen on mielekästä yhdessä tekemällä ja tutkimalla aidossa työympäristössä. Opettaja muuttuu tiedon jakajasta oppimisprosessin valmentajaksi, joka ohjaa opiskelijan taitojen ja uuden ymmärryksen syntymistä yhdessä kollegoiden ja työelämän kanssa.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka valmentava työote pedagogisena toimintatapana toteutuu Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän yhdeksässä eri oppilaitoksessa ja sen kahdeksalla koulutusalalla. Lisäksi selvitettiin, millaisia pedagogisia kehittymistarpeita opetushenkilöstöllä on valmentavan työotteen toteuttamisen edistämiseksi.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen materiaali koostui Pohjois-Karjan koulutuskuntayhtymän kevään 2016 toiminnan ja tuloksellisuuden pedagogista teema-arviointiaineistosta, joka muodostui opetushenkilöstön itsearviointituloksista, opiskelijoiden antamista palautteista sekä koulutusalatiimien nimeämistä kehittämiskohteista. Opetushenkilöstöstä kyselyyn vastasi 59,8 % (352 henkilöä), opiskelijoilta palautetta saatiin 1891 henkilöltä ja pedagogiset kehittämiskohteensa dokumentoi 39 opetushenkilöstötiimiä, joista 17 tiimin vastaukset analysoitiin tässä tutkimuksessa.
Tutkimuksen mukaan Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän opetushenkilöstö toimi usein valmentavan työotteen pedagogiikan mukaan. Oppilaitos ja koulutusalakohtaisia eroja oli havaittavissa. Opetushenkilöstön pedagogisia kehittämiskohteita ovat työelämäyhteistyön lisääminen, henkilökohtaistaminen, vuorovaikutustaitojen kohentaminen ja digiosaamisen parantaminen. Jotta valmentava työote juurtuu opetushenkilöstön pedagogiseksi toimintatavaksi, on yksin tekemisestä päästävä yhdessä suunnitteluun ja tekemiseen. Tähän tarvitaan dialogin taitavia, valmentavia esimiehiä, joiden osaamisen kehittäminen on keskeisessä roolissa pedagogisessa muutoksessa.
Valmentavan työotteen ideologisena ja pedagogisena taustana on, että oppiminen on mielekästä yhdessä tekemällä ja tutkimalla aidossa työympäristössä. Opettaja muuttuu tiedon jakajasta oppimisprosessin valmentajaksi, joka ohjaa opiskelijan taitojen ja uuden ymmärryksen syntymistä yhdessä kollegoiden ja työelämän kanssa.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, kuinka valmentava työote pedagogisena toimintatapana toteutuu Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän yhdeksässä eri oppilaitoksessa ja sen kahdeksalla koulutusalalla. Lisäksi selvitettiin, millaisia pedagogisia kehittymistarpeita opetushenkilöstöllä on valmentavan työotteen toteuttamisen edistämiseksi.
Tutkimuksessa käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen materiaali koostui Pohjois-Karjan koulutuskuntayhtymän kevään 2016 toiminnan ja tuloksellisuuden pedagogista teema-arviointiaineistosta, joka muodostui opetushenkilöstön itsearviointituloksista, opiskelijoiden antamista palautteista sekä koulutusalatiimien nimeämistä kehittämiskohteista. Opetushenkilöstöstä kyselyyn vastasi 59,8 % (352 henkilöä), opiskelijoilta palautetta saatiin 1891 henkilöltä ja pedagogiset kehittämiskohteensa dokumentoi 39 opetushenkilöstötiimiä, joista 17 tiimin vastaukset analysoitiin tässä tutkimuksessa.
Tutkimuksen mukaan Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän opetushenkilöstö toimi usein valmentavan työotteen pedagogiikan mukaan. Oppilaitos ja koulutusalakohtaisia eroja oli havaittavissa. Opetushenkilöstön pedagogisia kehittämiskohteita ovat työelämäyhteistyön lisääminen, henkilökohtaistaminen, vuorovaikutustaitojen kohentaminen ja digiosaamisen parantaminen. Jotta valmentava työote juurtuu opetushenkilöstön pedagogiseksi toimintatavaksi, on yksin tekemisestä päästävä yhdessä suunnitteluun ja tekemiseen. Tähän tarvitaan dialogin taitavia, valmentavia esimiehiä, joiden osaamisen kehittäminen on keskeisessä roolissa pedagogisessa muutoksessa.