Toimintatapamuutoksen työyhteisöviestintä : luotettavuuden kehittämishanke, Neste Oyj
Lehtinen, Terhi (2017)
Lehtinen, Terhi
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702102273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702102273
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten työyhteisöviestinnällä voidaan edistää Neste Oyj:n Tuotannossa toteutettavan Luotettavuuden kehittämishankkeen tavoitteiden saavuttamista. Kehittämishankkeeseen liittyvä toimintatapamuutos toteutetaan vaiheittain kahden vuoden aikana. Tutkimus kohdistui hankkeen ensimmäiseen ja toiseen vaiheeseen.
Tietoperustan muodostivat kotimaiset ja kansainväliset lähteet muutosviestinnästä, esimiesviestinnästä ja organisaatioissa esiintyvän muutospuheen merkityksestä muutosviestinnän johtamisessa. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen kehittämistutkimus. Opinnäytetyön empiriaosuudessa tutkittiin esimiesten kokemuksia toimintatapamuutoksen viestinnän vaikutuksista. Tutkimuksen tueksi kartoitettiin, mitä esimiehet puhuvat muutoksesta. Ensimmäisen vaiheen palautteiden ja havainnointien perusteella tehtiin viestintäsuunnitelma, joka toteutettiin Luotettavuushankkeen toisen vaiheen aikana.
Tulokset osoittivat, että esimiehet kokivat Luotettavuuden kehittämishankkeen aikana tiedonpuutetta ja osan sitoutuminen muutokseen jäi puutteelliseksi. Näistä syistä viestintä esimiesten omille johdettaville vaikeutui. Kasvokkain tapahtuva viestintä oli kaikkein tehokkainta muutostilanteessa. Virallisessa muutospuheessa korostui esimiesten merkitys muutosviestinnän onnistumisessa. Epävirallisen puheen mukaan muutokseen liittyvä viestintä jätettiin esimiesten tulkittavaksi ja yksittäisten esimiesten vastuulle. Kuitenkin virallinen ja epävirallinen muutospuhe liittyen muutoksen päämääriin oli joilta osin yhteneväistä.
Toiminnan kehittämishankkeiden onnistunut läpivienti edellyttää suunnitelmallista työyhteisöviestintää. Henkilöstön näkemykset ja kokemukset sekä työyhteisön erityistarpeet tulee huomioida suunnitelmissa. Hyvä muutosviestintä edellyttää organisaatioilta omistajuutta sekä vahvaa johtajuutta.
Tietoperustan muodostivat kotimaiset ja kansainväliset lähteet muutosviestinnästä, esimiesviestinnästä ja organisaatioissa esiintyvän muutospuheen merkityksestä muutosviestinnän johtamisessa. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen kehittämistutkimus. Opinnäytetyön empiriaosuudessa tutkittiin esimiesten kokemuksia toimintatapamuutoksen viestinnän vaikutuksista. Tutkimuksen tueksi kartoitettiin, mitä esimiehet puhuvat muutoksesta. Ensimmäisen vaiheen palautteiden ja havainnointien perusteella tehtiin viestintäsuunnitelma, joka toteutettiin Luotettavuushankkeen toisen vaiheen aikana.
Tulokset osoittivat, että esimiehet kokivat Luotettavuuden kehittämishankkeen aikana tiedonpuutetta ja osan sitoutuminen muutokseen jäi puutteelliseksi. Näistä syistä viestintä esimiesten omille johdettaville vaikeutui. Kasvokkain tapahtuva viestintä oli kaikkein tehokkainta muutostilanteessa. Virallisessa muutospuheessa korostui esimiesten merkitys muutosviestinnän onnistumisessa. Epävirallisen puheen mukaan muutokseen liittyvä viestintä jätettiin esimiesten tulkittavaksi ja yksittäisten esimiesten vastuulle. Kuitenkin virallinen ja epävirallinen muutospuhe liittyen muutoksen päämääriin oli joilta osin yhteneväistä.
Toiminnan kehittämishankkeiden onnistunut läpivienti edellyttää suunnitelmallista työyhteisöviestintää. Henkilöstön näkemykset ja kokemukset sekä työyhteisön erityistarpeet tulee huomioida suunnitelmissa. Hyvä muutosviestintä edellyttää organisaatioilta omistajuutta sekä vahvaa johtajuutta.