Laatukustannuksia taloushallinnon yrityksessä : Case Monetra Oy
Konttila, Anne (2017)
Konttila, Anne
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702092243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702092243
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Oulun alueella toimiva taloushallinnon palvelukeskus Monetra Oy. Yrityksessä ymmärretään laadun merkitys liiketoiminnassa ja siihen halutaan panostaa. Yrityksessä on seurattu laatua muun muassa laadunseurantatyökalun avulla. Tämän pohjalta kehittyi opinnäytetyön aiheeksi laatukustannukset.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää laadunseurantatyökalun käyttöä yrityksessä ja samalla selvittää, kuinka todellisen kuvan työkalun raportit antavat yrityksessä esiintyvistä poikkeamista. Laadunseurantatyökalun antamasta raportista valittiin muutama poikkeama taloushallinnon prosesseista ja niille laskettiin laatukustannuksia. Selvitys laadunseurantatyökalusta auttaa kehittämään ja parantamaan työkalua ja sen käyttöä sekä antaa tietoa missä määrin työntekijät kirjaavat poikkeamia.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu alan kirjallisuudesta, julkaisuista ja artikkeleista. Empiirisen osan aineisto on kerätty kyselyllä taloushallinnon henkilökunnalle, yrityksen laatuvastaavilta, prosessien esimieheltä, laadunseurantatyökalun pääkäyttäjältä ja omakohtaisista työkokemuksista yrityksessä. Tiedonkeruumenetelminä ovat olleet kysely, sähköposti haastattelut, puhelin haastattelut ja haastattelut.
Kyselyn tuloksista käy ilmi, että työntekijät kokevat laadunseurantatyökalun positiivisena asiana ja ymmärtävät sen tarkoituksen. Vastaajat antoivat myös hyviä kehitysideoita työkalulle.
Laatukustannukset koostuvat pääasiassa siitä ajasta, mikä työntekijöillä kuluu niiden korjaamiseen. Laatukustannukset eivät anna kuvaa koko todellisuutta, sillä kaikkia poikkeamia ei ole merkitty laadunseurantajärjestelmään. Lasketuista kustannuksista kuitenkin näkee niiden suuruus luokan sekä sen, mitkä poikkeamat aiheuttavat eniten kustannuksia.
Tulevaisuudessa yritys voisi laajentaa laatukustannusten laskentaa esimerkiksi lisäämällä laadunseurantatyökaluun myös laatukustannusten laskennan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää laadunseurantatyökalun käyttöä yrityksessä ja samalla selvittää, kuinka todellisen kuvan työkalun raportit antavat yrityksessä esiintyvistä poikkeamista. Laadunseurantatyökalun antamasta raportista valittiin muutama poikkeama taloushallinnon prosesseista ja niille laskettiin laatukustannuksia. Selvitys laadunseurantatyökalusta auttaa kehittämään ja parantamaan työkalua ja sen käyttöä sekä antaa tietoa missä määrin työntekijät kirjaavat poikkeamia.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu alan kirjallisuudesta, julkaisuista ja artikkeleista. Empiirisen osan aineisto on kerätty kyselyllä taloushallinnon henkilökunnalle, yrityksen laatuvastaavilta, prosessien esimieheltä, laadunseurantatyökalun pääkäyttäjältä ja omakohtaisista työkokemuksista yrityksessä. Tiedonkeruumenetelminä ovat olleet kysely, sähköposti haastattelut, puhelin haastattelut ja haastattelut.
Kyselyn tuloksista käy ilmi, että työntekijät kokevat laadunseurantatyökalun positiivisena asiana ja ymmärtävät sen tarkoituksen. Vastaajat antoivat myös hyviä kehitysideoita työkalulle.
Laatukustannukset koostuvat pääasiassa siitä ajasta, mikä työntekijöillä kuluu niiden korjaamiseen. Laatukustannukset eivät anna kuvaa koko todellisuutta, sillä kaikkia poikkeamia ei ole merkitty laadunseurantajärjestelmään. Lasketuista kustannuksista kuitenkin näkee niiden suuruus luokan sekä sen, mitkä poikkeamat aiheuttavat eniten kustannuksia.
Tulevaisuudessa yritys voisi laajentaa laatukustannusten laskentaa esimerkiksi lisäämällä laadunseurantatyökaluun myös laatukustannusten laskennan.