Kriisiviestintä sosiaalisessa mediassa : julkisen organisaation kriisiviestintäsuunnitelma sosiaaliseen mediaan
Merikanto, Tiia (2016)
Merikanto, Tiia
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702072143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702072143
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on julkisen organisaation kriisiviestintä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua sosiaalisen median käyttöön kriisiviestinnässä ilmiönä ja selvittää kriisiviestinnän toimintatapoja sosiaalisen median viestinnässä. Näiden aineistojen pohjalta tavoitteena oli luoda sosiaalisen median kriisiviestintäohjeistus Turun kaupungin hyvinvointitoimialalle. Sosiaalisen median aikakaudella kriisiviestintäohjeistus on tarpeellinen, sillä erilaiset sosiaalisen median kriisitilanteet ovat yleistyneet huomattavasti. Lisäksi perinteiset kriisiviestinnän toimet ovat välttämättömiä ulottaa sosiaalisen median kanaviin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa ilmiönä ja viestinnän välineenä, kriisejä ja viestintää sekä kriisiviestintää sosiaalisessa mediassa. Lähdekirjallisuuden ja tutkimusaineiston pohjalta lähdin rakentamaan hyvinvointitoimialalle kriisiviestinnän ohjeistusta sosiaaliseen mediaan. Ohjeistuksen jaoin kolmeen osaan: kriisin ennaltaehkäisy, viestintä kriisin aikana sekä jälkihoito.
Opinnäytetyöprosessin aikana hyvinvointitoimiala joutui kohtaamaan kriisitilanteen ja tukeutumaan näin ollen myös kriisiviestintään. Hyvinvointitoimialan käsittelemä kriisi on otettu huomioon opinnäytetyössä sekä sosiaalisen median ohjeistuksessa.
Sosiaalinen media tuo kriisiviestintään omat haasteensa. Sen asema kriisiviestinnässä on kuitenkin tärkeä. Laadittua ohjeistusta voi hyödyntää ohjeena sosiaalisen median kriisiviestintään sekä siihen valmistautumiseen. Lisäksi ohjeistus selvittää toimenpiteitä akuutin kriisitilanteen jälkeen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalista mediaa ilmiönä ja viestinnän välineenä, kriisejä ja viestintää sekä kriisiviestintää sosiaalisessa mediassa. Lähdekirjallisuuden ja tutkimusaineiston pohjalta lähdin rakentamaan hyvinvointitoimialalle kriisiviestinnän ohjeistusta sosiaaliseen mediaan. Ohjeistuksen jaoin kolmeen osaan: kriisin ennaltaehkäisy, viestintä kriisin aikana sekä jälkihoito.
Opinnäytetyöprosessin aikana hyvinvointitoimiala joutui kohtaamaan kriisitilanteen ja tukeutumaan näin ollen myös kriisiviestintään. Hyvinvointitoimialan käsittelemä kriisi on otettu huomioon opinnäytetyössä sekä sosiaalisen median ohjeistuksessa.
Sosiaalinen media tuo kriisiviestintään omat haasteensa. Sen asema kriisiviestinnässä on kuitenkin tärkeä. Laadittua ohjeistusta voi hyödyntää ohjeena sosiaalisen median kriisiviestintään sekä siihen valmistautumiseen. Lisäksi ohjeistus selvittää toimenpiteitä akuutin kriisitilanteen jälkeen.