Mobiilimainonnanesto-ohjelmien käyttö ja niiden vaikutukset Suomessa
Oja, Antti (2017)
Oja, Antti
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702082200
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena selvittää työn toimeksiantajalle Dentsu Aegis Networkille mainonnanesto-ohjelmien vaikutus mobiilimainontaan Suomessa. Vaikutuksia mobiilimainontaan tutkitaan käytön yleisyyden kautta, sen kautta, minkälaisia mobiilimainonnanesto-ohjelmia Suomessa käytetään, miksi niitä käytetään ja minkälaisiin mainosmuotoihin ne vaikuttavat.
Työn tietoperustaa kerättiin aikaisemmista tutkimuksista mainonnanesto-ohjelmien käytöstä Suomessa sekä määrällisin ja laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimuksen empiirinen osa koostuu Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opiskelijoille lähetetystä kyselylomakkeen vastauksista. Lomake lähetettiin 292 opiskelijalle ja vastauksia kertyi 73 kappaletta. Vastausprosentti oli 25. Tietoa kerättiin myös laadullisin menetelmin haastattelemalla sähköpostitse Sanoma Median edustajaa. Häneltä tiedusteltiin muun muassa, kuinka suuri osa Sanoma Median eri medioiden mainonnasta jää näyttämättä esto-ohjelmien vuoksi.
Mobiilimainonnasta jää vain pieni osa näyttämättä mainonnanesto-ohjelmien vuoksi, eivätkä suomalaiset julkaisijat ole vielä laajasti asettaneet esto-ohjelmien käyttäjille estoa sisältöön pääsemiseksi. Esto-ohjelmien käyttö vaikuttaa kuitenkin suuresti siihen, että mobiilimainontaa suunnitellaan nyt sellaiseksi, ettei se häiritsisi kuluttajaa eikä kuluttajan tarvitsisi pelätä heistä kerättyjen tietojen luottamuksellista käsittelyä. Audience Projectin tutkimuksen mukaan suomalaisista internetinkäyttäjistä 2 % käyttää mobiilimainonnanesto-ohjelmia. Haaga-Helian opiskelijoista esto-ohjelmia käyttää 5 %. Haaga-Helian opiskelijoiden käytetyimmät esto-ohjelmat ovat Adblock Plus ja Adblock for mobile. Suurin osa vastaajista käyttää ohjelmia, koska he eivät luota kerättyjen tietojen luottamukselliseen käsittelyyn. Mobiilimainonnanesto-ohjelmilla voidaan estää internetsivujen ja mobiilisovellusten yksittäiset mainoselementit sekä mainokset, jotka eivät ole osa sivujen tai sovellusten varsinaista sisältöä, vaan noudetaan muista lähteistä, kuten toisista verkko-osoitteista.
Työn tietoperustaa kerättiin aikaisemmista tutkimuksista mainonnanesto-ohjelmien käytöstä Suomessa sekä määrällisin ja laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimuksen empiirinen osa koostuu Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opiskelijoille lähetetystä kyselylomakkeen vastauksista. Lomake lähetettiin 292 opiskelijalle ja vastauksia kertyi 73 kappaletta. Vastausprosentti oli 25. Tietoa kerättiin myös laadullisin menetelmin haastattelemalla sähköpostitse Sanoma Median edustajaa. Häneltä tiedusteltiin muun muassa, kuinka suuri osa Sanoma Median eri medioiden mainonnasta jää näyttämättä esto-ohjelmien vuoksi.
Mobiilimainonnasta jää vain pieni osa näyttämättä mainonnanesto-ohjelmien vuoksi, eivätkä suomalaiset julkaisijat ole vielä laajasti asettaneet esto-ohjelmien käyttäjille estoa sisältöön pääsemiseksi. Esto-ohjelmien käyttö vaikuttaa kuitenkin suuresti siihen, että mobiilimainontaa suunnitellaan nyt sellaiseksi, ettei se häiritsisi kuluttajaa eikä kuluttajan tarvitsisi pelätä heistä kerättyjen tietojen luottamuksellista käsittelyä. Audience Projectin tutkimuksen mukaan suomalaisista internetinkäyttäjistä 2 % käyttää mobiilimainonnanesto-ohjelmia. Haaga-Helian opiskelijoista esto-ohjelmia käyttää 5 %. Haaga-Helian opiskelijoiden käytetyimmät esto-ohjelmat ovat Adblock Plus ja Adblock for mobile. Suurin osa vastaajista käyttää ohjelmia, koska he eivät luota kerättyjen tietojen luottamukselliseen käsittelyyn. Mobiilimainonnanesto-ohjelmilla voidaan estää internetsivujen ja mobiilisovellusten yksittäiset mainoselementit sekä mainokset, jotka eivät ole osa sivujen tai sovellusten varsinaista sisältöä, vaan noudetaan muista lähteistä, kuten toisista verkko-osoitteista.